3.2.2017. Autor: Željko Marušić

20 godina Euro-NCAP testa: otkrivamo koliko su stari automobili užasno pogibeljni

Usporedba crash-testa Rovera 100 iz 1997. i nove Honde Jazz pokazuje dramatičan porast pasivne sigurnosti

Dvije se stvari vide golim okom na Zemlji s Mjeseca: Kineski zid i skladišta neprodanih Rovera. Bilo je to pred propast britanske marke, a za to je, uz nestabilnu kvalitetu, uzrok bio u nedovoljnoj sigurnosti, što potvrđuje ovaj test. Mnogi su zaboravili da je tada Rover surađivao s Hondom, a tadašnji model serije 100 (najpopularniji je bio 114) bio je srodan s prvim serijama modela Fit, odnosno Jazz, pretka aktualnog Jazza.

Rover 100 se proizvodio od 1990. do 1998., a rezultati prvog Euro-NCAP testa, provedenog sa sedam automobila, pokazao je da je mali Rover, tada popularan auto niže klase na britanskom tržištu katastrofalan po pitanju sigurnosti. Bio je to jedan od posljednjih čavala u Roverov lijes. U početku maksimum su bile četiri zvjezdice, Polo i Fiesta su ih osvojile po tri, Rover 100 jednu, a Volvo S40 prvi je osvojio maksimalne četiri zvjezdice.

Pet zvjezdica uvedeno je 2001., a kriteriji za njihovo osvajanje pooštreni su 2008. i 2015. Nova Honda Jazz ih je suvereno, kao jedan od najsigurnijih auta ne samo u klasi, osvojila 2015.

DOBRO JE ZNATI:

New Car Assessment Program je sustav provjere sigurnosti novih automobila u sudaru, koji se u Europskoj zajednici provodi od 1997. Sustavnim ispitivanjem otpornosti na sudar, u uvjetima koji odgovaraju realnosti, automobili se ocjenjuju s jednom do pet zvjezdica, što precizno definira njihovu sigurnost i izglede na tržištu Početkom 1997. stručna komisija za promet EU ustanovila je program za ispitivanje novih automobila u sudaru NCAP, što je kratica od New Car Assessment Program (engl. program procjene novih automobila). Kako bi se razlikovao od sličnih (posebice američkih) programa, najčešće se označava s EuroNCAP.

U sklopu tog programa provode se višestruka ispitivanja sudara, uz sljedeće kriterije:

• brzina se mjeri u miljama na sat, kako bi se ispitivanja mogla uspoređivati s američkim.

• najvažnije je ispitivanje u frontalnom offset sudaru s nepokretnom preprekom i 40-postotnim prekrivanjem, pri brzini od 64 km/h (40 mph). Takvo ispitivanje simulira najčešće sudare u prometu, kada lijevi prednji dio automobila udara u lijevi prednji dio suprotnog automobila

• bočni udarac kolicima mase jednake vozilu s udarnom plohom širine 1500 mm, pri brzini od 50 km/h (30 mph)

• sigurnost pješaka određuje se udarom na lutke odrasle osobe i djeteta brzinom 40 km/h (25 mph), s posebnim naglaskom na ozljede glave i nogu.

• bočni udarac sredinom automobila, brzinom od 29 km/h (17 mph) u čelični stup promjera 254 mm (10 cola)

• ocjenjuje se jednostavno - s jednom do pet zvjezdica, što je razumljivo i stručnjacima i običnim kupcima, a broj zvjezdica odgovara školskim ocjenama.

• komisija Euro NCAP bira vozila nasumce iz prodajne mreže (ne izravno iz tvornice), kako bi se izbjegla mogućnost da tvornica ponudi specijalno prilagođeni i poboljšani model





CHR



Vulkal gume