19.7.2019. Autor: Željko Marušić

Strašna prometna tragedija u Orebiću zvoni na uzbunu, ovo su 3 nužne mjere:

Onaj (roditelj) tko je nezreloj osobi, bez odgovarajuće vozačke dozvole, dao ubojit sportski motocikl, treba kazneno odgovarati, zbog pogibeljne, obijesne vožnje treba doživotno zabraniti upravljanje motornim vozilom, a vozilo koje vozač pretvori u sredstvo za ubijanje treba oduzeti, bez obzira tko je vlasnik...

Stravična prometna nesreća u kojoj je u srijedu oko 23:30, na pješačkom prijelazu Ulice bana Josipa Jelačića  u Orebiću (na Pelješcu), sportski motocikl KTM Duke 390, na kojem su bili 17-godišnjak i 18-godišnjakinja udario u 15-godišnjakinju, usmrtio 15-godišnjakinju, a 18-godišnjakinja je u kritičnom stanju prevezena u splitsku bolnicu upalila je alarm i pokazala da maligne i nažalost poznate probleme našeg cestovnog prometa trebamo početi odgovarajuće tretirati, prvenstveno u cilju zaštite života građana i posjetitelja hrvatske.

Ovo je zorni prikaz 'bolesti' koja se ne može liječiti aspirinom ili C-vitaminom, ovdje hitno, bez odgode treba 'ukloniti malign tkivo iz organizma' te početi s 'kemotrapijom i zračenjem'.

Naime, činjenica da je tijelo nesretne 15-godišnjakinje nakon udara, odletjelo gotovo 50 metara, a i strašne posljedice 18-godišnjakinje s motocikla ukazuju da je udar bio brzinom od oko 100 km/h.

Riječ je o drastičnom kršenju opće odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama o pozornosti prema pješacima i njihovoj sigurnosti (čl. 38. st. 1, 2 i 3), drastičnom kršenju ograničenja brzine u naselju (čl. 53.), drastičnom kršenju odredbe o prilagodbi brzine konkretnim uvjetima (čl. 51. st. 1) te o obijesnoj vožnji 'par excellence', kažnjivoj po Kaznenom zakon, članak 226.

Premda su se pojavile špekulacije da je možda vozila i 18-godišnjakinja, pa treba pričekati policijsko izvješće da bi se utvrdilo tko je bio za upravljač, 'cijeli Orebić', valjda osim samo policije znao je da je sportski motocikl KTM Duke 390 u posjedu 17-godišnjaka, sklonog devijantnom ponašanju, koji ga je stavio u prodaju na oglas jer mu 'ne leži'.

Ova ne sreća, ne samo dinamikom vožnje, tragičnim posljedicama i tipom sportskog motocikla (KTM Duke) podsjeća na tragičnu nesreću, koja se dogodila početkom kolovoza 2018. na D-8 u Starigradu.

Osnovna je odgovornost roditelja koji su nezrelom 17-godišnjaku u ruke dali praktički sportski motocikl, koji snagom od 43,5 KS na 150 kg mase do stotke ubrzava u manje od šest sekundi i može potegnuo 170 km/h. U toj dobi može imati samo vozačku dozvolu za motocikl klase A1, s motorom obujma do 125 ccm i snage do 15 KS, a pitanje je imali i nju.

Zbog toga se nameću sljedeći zaključci:

1. Ovdje je, prvenstveno riječ o kaznenoj odgovornosti roditelja, koji su nezreloj osobi u ruke dali ubojit motocikl, kojeg ne smije voziti.

2. Za ovakav niz teških i pogibeljnih kršenja Zakona o sigurnosti prometa na cestama i Kaznenog zakona treba, uz ostale mjere, propisati doživotnu zabranu upravljanja motornim vozilima u cestovnom prometu.

3. Ako se može reći da ovom preteškom zlu i tragediji ima nešto dobrog je da se ovim primjerom mogu i trebaju ušutkati svi koji se protive oduzimanju vozila koje je vezač pretvorio u oružje, sredstvo za ubijanje, neovisno o vlasniku. Takva vozila treba oduzimati, krajnje neodgovornog vlasnika motornog vozila procesuirati  po neizravnoj odgovornosti za počinjenje kaznenih djela, a ako on nakon toga želi, neka u pravnom postupku ishođuje obeštećenje od osobe kojoj je neodgovorno dao vozilo na upravljanje.

Slika je ilustracija

...

PRILOG

Zakon o sigurnosti prometa na cestama

Članak 38.

(1) Vozač je dužan obratiti pažnju na pješake koji se nalaze na kolniku ili stupaju na kolnik.

(2) Kad prilazi obilježenome pješačkom prijelazu, vozač mora upravljati vozilom s osobitim oprezom i voziti takvom brzinom da, u slučaju potrebe, može pravodobno zaustaviti vozilo ispred pješačkog prijelaza.

(3) Na dijelu ceste po kojem se kreću djeca, osobe s invaliditetom, starije i nemoćne osobe ili su postavljeni prometni znakovi o sudjelovanju tih osoba u prometu, vozač je dužan voziti s osobitim oprezom, takvom brzinom da vozilo može pravodobno zaustaviti u slučaju potrebe.

Članak 51.

(1) Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta te gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti, odnosno da može pravodobno postupiti prema prometnom pravilu ili znaku.

Članak 53.

(1) Na cesti u naselju vozač se ne smije vozilom kretati brzinom većom od 50 km na sat, odnosno brzinom većom od brzine dopuštene postavljenim prometnim znakom za cijelo naselje ili njegov dio.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, na cesti u naselju čiji prometno-tehnički i sigurnosni elementi to omogućuju (npr. pješački podhodnici i nadhodnici, dodatne trake za lijevo, odnosno desno skretanje, upravljanje na raskrižjima semaforima i sl.) može se prometnim znakom dopustiti kretanje vozilom i brzinom većom od 50 km na sat, a najviše do 80 km na sat.

(3) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju do 60 dana kaznit će se za prekršaj vozač koji se vozilom u naselju kreće brzinom koja je za više od 50 km na sat veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine.

(4) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač koji se vozilom u naselju kreće brzinom koja je za više od 30 do 50 km na sat veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine.

Kazneni zakon

Obijesna vožnja u cestovnom prometu

Članak 226.

Sudionik u cestovnom prometu koji iz obijesti teško krši propise o sigurnosti prometa vozeći u stanju nesposobnosti za vožnju izazvanoj trošenjem alkohola uz koncentraciju od najmanje 1,50 g/kg alkohola u krvi, ili droge ili psihoaktivnih lijekova, ili vozeći u zabranjenom smjeru, ili pretječući na nepreglednom mjestu kolonu vozila, ili vozeći brzinom koja prelazi pedeset km/h iznad dopuštene u naseljenom mjestu ili području s naznačenim ograničenjem brzine, izazove opasnost za život ili tijelo ljudi,

kaznit će se kaznom zatvora do tri godine.