13.4.2019. Autor: Željko Marušić
Tehnika: Koncepcije automobila: Tko se još drži tradicije?

Mnogim je proizvođačima to dio imidža (Porsche, Subaru, BMW, Audi...), ali sve veći zahtjevi za štedljivošću i niskom emisijom CO2 limitiraju i određuju nove zahtjeve
Većina proizvođača automobila ima nešto specifično u svojoj koncepciji mnogima je to važan dio imidža.
Najbolji je primjer BMW, koji se više od pola stoljeća držao tradicije klasične pogonske koncepcije, s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, no popustio je krajem 2014. uvođenjem modela serije 2 Active Tourer, s poprečno ugrađenim motorom i prednjim pogonom.
Dugo se toga držao Mercedes-Benz, koji je 1997. u A-klasi (potom i u B-klasi) krenuo ‘konfekcijskom’ izvedbom, s poprečno postavljenim prednjim pogonom i motorom sprijeda.
Volkswagen Buba, automobil koji je od 1938. do 2003. prodan u 21,5 milijun primjeraka te je postavio temelje za danas najveći koncern na svijetu do 1973., kad je predstavljen Passat, na koncepciji Audija 80, držao se tradicionalne koncepcije: motor i pogon straga, bokserski motor hlađen zrakom.
Sve je to promijenio Passat, a godinu kasnije i Golf, premda je Buba u Njemačkoj do 1976., a u Meksiku do 2003. tu koncepciju zadržala do početka 21. stoljeća.
Volkswagen je početkom 1998., nakon duge pripreme, predstavio Bubu nove generacije, koja je potpuno promijenila izvornu koncepciju
U stvari, bila je riječ o Golfu IV, 'zapakiranom u odijelo' legendarne izvorne Bube. Temeljiti otklon od koncepcije nije se baš isplatio...
Čast Volkswagenove koncepcije zadržao je Porsche 911, s iznimkom hlađenja vodom umjesto zrakom, koje je 1997. uvela serija 997.
Stariji će se sjećati kako se Alfa Romeo dugo držao klasične koncepcije s motorom uzdužno sprijeda i stražnjim pogonom.
Slavnoj talijanskoj tvrtki, u čijem je bolidu Nino Farina 1950. osvojio prvo prvenstvo Formule 1, krenulo je naopako kad su 1971. proizveli prvi Alfasud, s prednjim pogonom i bokserskim motorom.
Zanimljiv je i slučaj Citroëna, koji se prednjeg pogona drži od 1934., kad je uveden u slavni Traction Avant.
Ali, svoje najbolje tradicije praktički se odrekao, jer je koncepciju hidropneumatskog ovjesa, koji je proslavio slavni model DS 19 (Žaba) iz 1995. uglavnom napustio.
Na kraju i Mazda je pokleknula pod pritiskom zakona biznisa te je konačno obustavila proizvodnju wankelovog motora u modelu RX-8, kojeg je njegovala od sredine 1960-ih.
Daljnje odustajanje od tradicije napravljeno je pod pritiskom nove koncepcije ‘downsizing’ koja znači manji obujam i broj cilindara motora, a istodobno se olakšava i karoserija.
Tako je BMW, najvjerniji u koncepciji rednog 6-cilindarskog motora počeo koristiti učinkovitije i štedljivije 4-cilindraše, što je mnogim ljubiteljima bavarske marke čista hipokrizija.
A proteklih deset godina intenzivirali su se zahtjevi za hibridnim i električnim pogonima, dizelaši su se našli na udaru ekologije (formalno) i globalne politike (stvarno).
To bitno determinira promjenu strategije, kao što je uvođenje dizelskog BMW-a i Porschea svojedobno mnogima bila hipokrizija, tako je i s njihovim aktualnim električnim verzijama.
Najveći promašaj u pokušaju promjene temeljne koncepcije motora desio se 1960-ih uvođenjem wankelovog motora. Bio je to 'korak naprijed i dva koraka nazad' te 'odgovor na pitanje kojeg nitko nije postavio'
Redni 6-cilindraš
BMW ga i dalje koristi, premda uvodi 4-cilindraše, a Mercedes ga je napustio krajem 90-ih (koristi V6). Donosi najbolje uravnoteženje i najmirniji rad.
Bokserski motor
Porsche i Subaru ga još uvijek koriste, Alfa Romeo ga je napustio 1996., a Volkswagen 2003. Snižava težište i poboljšava balans, ali je skup.
Hidropneumatski ovjes
Citroën ga je uveo 1955., tradiciju su nastavili CX iz 1974. i XM iz 1990., potom Xantia iz 1992, a danas se koristi marginalno.
Stražnji pogon
BMW ga je do 2013. zadržao u cjelokupnom programu, a Mercedes-Benz u svim klasama osim u A i B. Koristi ga Lexus i Jaguar.
Zračno hlađenje
Koristili su ga Volkswagen, Citroën, Porsche, pa su ga, malo po malo, napustili svi. Koristan pri ekstremnim hladnoćama.
Prednji pogon
Zaštitni znak Citroëna, od 1970-ih se proširio na gotovo sve marke, od niže do srednje klase. Povećava komfor i stabilnost te smanjuje troškove proizvodnje i potrošnju goriva.
Wankel motor
Uveo ga je 1964. NSU Spider, NSU Ro 80 je njime osvojio titulu Europskog automobila 1968. godine. Mazda ga je koristila u RX-8 sve do nedavno.