14.2.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Toyota Yaris 1.5 VVT-i HSD Sol+

Ima sve što i Prius, ali u nižoj klasi, ugodan je , dobro vuče, a troši 4,5 l

Uspjeh Priusa, pionira među hibridima (prvi je predstavljen 1997., drugi 2003. i osvojio titulu 'Europskog auta 2005. godine’ te treći 2012.), motivirao je čelnike Toyote da tehnologiju spajanja benzinskog i elektromotora prenesu na standardni program. Tim je putem 2008. uspješno krenuo Auris, a 2010. i Yaris, pa je hibridna 'obitelj' zaokružena. Testirali smo redizajnirani model u hibridnoj izvedbi, koji je lani unaprijedio adute osnovnog. Ono što je kod Toyotinih hibrida jednako važno, ili važnije od štedljivosti i čistoće (što se kod nas nažalost malo cijeni), fenomenalna je pouzdanost.

Toyote su inače, često šampioni u toj kategoriji, a Prius je pokazao da vozi i vozi, pet, deset godina, bez najmanjeg kvara! Čudo jedno. U interijeru, jedina je razlika prema osnovnom Yarisu na središnjoj konzoli, s malom ručicom za biranje prijenosa hibridnog pogona, jednakom kao u Priusu i instrumentima na kojima se očitava pražnjenje baterije i punjenje. Ostalo je dobro poznato, s bitnom konstatacijom da su upravljanje i vožnja jednaki kao u Priusu i hibridnom Aurisu, a karoseriji niže klase, koja pruža iznenađujući komfor u dužini od 3,9 m.


Hibridni se Yaris izvana ne razlikuje od osnovnog, štedljiv je i čist, a starta bešumno, 100 kg veće mase od benzinca nije izgubio na okretnosti, ali je dobio na udobnosti

Ušminkana izvedba Sol+ jedino je što ovaj model vizualno razlikuje od većine novih Yarisa na našim cestama, a atraktivnost povećava lanjski X-redizajn. Složenija koncepcija nimalo nije narušila funkcionalnost, uz prtljažnik obujma 286 do 768 litara. Opjevana koncepcija drugog Priusa obećava 10 godina bez problema, s najboljom automatikom za grad i potrošnjom nižom nego u dizelašu. Treba se naviknuti da kreće poput električnog auta, tiši je i uglađeniji od svih drugih verzija, a to nije teško. Izvedba je masivnija, jer hibridni koncept povećava masu za deset posto. Zbog toga nije sportskih karakteristika, premda je dovoljno startan, ali je za toliko ugodniji u vožnji.

Ubrzanje do stotke od 11,8 sekundi omogućava pristojan temperament i dinamičnost. Nešto manje to vrijedi za najveću brzinu od 165 km/h, odnosno ubrzanja iznad 120 km/h. To je posljedica hibridne tehnologije, odnosno činjenice da u ubrzanju sudjeluju benzinski i električni pogon, a za najveću brzinu samo benzinski motor - električni mu tada nije od koristi, dapače još je balast. Veća masa omogućava ugodnije ‘federiranje’ i osjećaj boljeg ležanja. Nudi se od drugog paketa opreme, a testni je model fino skockan, što mu cijenu 'bilda' na 133.600 kn. Isplativ je uz poticaje, koje itekako zaslužuje!


Razmjerno vrlo prostrana i funkcionalna unutrašnjost obogaćena komandama hibridnog pogona s ručicom - joystickom za biranje pogonske opcije, odnosno pojačavanje kočenja motorom

Vožnja je ugodna, 'mekana' i tiha, a velik je adut izvrstan automatski prijenos, što je mnogima zanimljivo u nižoj klasi. Sve je kao stvoreno za gradsku vožnju, kojoj je ovaj pogonski paket i najbolje prilagođen. Osjećaj dodatne težine pod nogama povećava udobnost, uz bolje 'upijanje' neravnina te stvara ugođaj veće sigurnosti. Istodobno ne utječe negativno na upravljivost i dinamičnost, a učinkovit servouređaj omogućava lagano upravljanje. Yaris HSD, što je kratica od Hybrid Synergy Drive, najbolje se ponaša u umjerenoj i ravnomjernoj vožnji.

Tada se može uživati u tihoj i udobnoj vožnji, uz povoljnu potrošnju goriva. Ako se vozi u štedljivom ritmu, prosječno će se potrošiti malo više od četiri litre, premda je realnije računati na četiri do pet. To je čak manje nego s dizelskim pogonom, a izvrsno iskustvo s Priusom pokazalo je da su troškovi održavanje znatno niži nego s dizelskim motorom. Kad se uračuna da nema problema s turbopunjačem, dvomasenim zamašnjakom i brizgaljkama, te da se kočnice neusporedivo manje troše, realno je očekivati svega jednu četvrtinu troškova održavanja dizelaša. A kruna svega je izvrsna ekologičnost, koja se u većini razvijenih zemalja nagrađuje velikim bonusima na davanja i cijenu parkiranja.


Hybrid Synergy Drive kombinira profinjeni benzinac obujma 1496 ccm i snage 75 KS s AC sinkronim elektromotorom od 45 kW, što daje sistemsku snagu 101 KS

 

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Benzinski motor: redni, 4-cilindarski, ugrađen sprijeda poprečno, blok od aluminijskog lijeva, dva bregasta vratila (lanac, VVT), četiri ventila po cilindru
Obujam: 1496 ccm
Provrt x hod: 75 x 84,7 mm
Kompresijski omjer: 13,4:1
Snaga: 55 kW/75 KS pri 4800/min
Moment: 111 Nm pri 3600-4400/min
Elektromotor: AC Sinkroni, 45 kW, 169 Nm
Baterije: NiMH, 144 V, 27 kW, 0,94 kWh
Ukupna snaga: 74 kW/101 KS
Pogon: prednji
Mjenjač: CVT
Ovjes: sprijeda neovisni poprečnim ramenima i opružnim nogama, straga polukrut
Kočnice: samoventilirani diskovi; diskovi, ABS, ESP
Gume: 175/65 R15
Karoserija: hatchback B-segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 3905 x 1695 x 1510 mm
Osovinski razmak: 2510 mm
Prtljažnik: 286/768 L
Masa/nosivost: 1100/465 kg
Spremnik goriva: 36 l
Krug okretanja: 10 m
Najveća brzina: 165 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 11,8 s
Potrošnja: grad 3,1 / otvoreno 3,5 / kombinirano 3,5 l/100 km
Potrošnja na testu: 4,8 l/100 km
Emisija CO2: 79 g/km
Cijena: 133.600 kn (17.350 eura)
Osnovni hybrid: 124.500 kn (16.169 eur) - 1.5 VVT-i HSD Sol+

 

dr. Željko Marušić






Gulf

Tembo