7.7.2015. Autor: Željko Marušić i Kristian Sikavičev

Test: Volkswagen e-up!

Nije igračka, nego ozbiljan auto na struju, koji prelazi 160 km i stotku hvata za 12,4 s

Državne subvencije za ekološki prihvatljiva vozila su prava stvar, pogotovo ako dobijete 30.000 kn za hibridni ili 50.000 kn za električni auto. To je čista 'win-win' situacija - promiču se automobili koji malo ili nimalo zagađuju okoliš, a za korisnika cijena korištenja, dakle troškovi, niža je nego s dizelašem. Mogu biti i puno niži, kao u primjeru Volkswagena e-up! Ako od 192.357 kn, koliko je puna cijena odbijete 50.000, ostaje cijena korektnog dizelaša. Ovaj auto se puni na struju po noćnoj tarifi, a 160 km, koliki je normalni doseg, odnosno 100 km u najgorim uvjetima (oštra vožnja, paljenje klime...) više je nego dovoljno za svakodnevnu vožnju. 

Dakle, punopravni auto za normalno korištenje. Na našem je tržištu već Mitsubishi i-Miev (njegovi francuski 'blizanci' Citroën C-Zero i Peugeot iOn) su se samo kratkotrajno pojavljivali. No Volkswagen e-up! je ozbiljniji auto. Automobil A-segmenta u dužini od 354, širini od 164,5 i visini od 147,5 centimetra pruža potpun komfor za četiri osobe i prtljažnik od 250 litara, koji se preklapanjem stražnjih sjedala povećava na 950. Volkswagen up! (piše se s uskličnikom), za mnoge je najbolji auto A-segmenta. Sve te značajke bile su temelj za zanimljiv električni auto, koji je zanimljivom izvedbom i mogućnostima osvježenje na našem tržištu.


Električna verzija najmanjeg Volkswagena vizualno se ne razlikuje od osnovne benzinske verzije, pruža jednaki komfor i prtljažnik, a ima bolje ubrzanje, što je pojačalo tržišne adute

Volkswagen e-up! je zanimljiv jer je koncepcijski jednak osnovnom modelu. Nema koncepcijskog 'filozofiranja', kao u slučaju Renault Twinga, a niti Mitsubishi i-Mieva, sa stražnjim pogonom. Pogonski elektromotor snage 60 kW, odnosno 82 KS (osnovni e-up! ima 60 i 75 KS) postavljen je poprečno iznad osi prednjih kotača, a napaja se iz paketa litij-ionskih baterija, ukupnog istosmjernog napona od 347V, preko invertera (DC/AC pretvarača), gdje se razlama u izmjeničnu. Tako se može koristiti izmjenični elektromotor, koji je, usprkos težoj regulaciji, u velikoj prednosti. Lakši je i manji, ima bolji stupanj djelovanja te bolje podnosi kratkotrajna preopterećenja. 

Okretni moment od 210 Nm dostupan je praktički već od nula okretaja, pa klasičan mjenjač (ni ručni, niti automatski), nije potreban. Paket baterija smješten je ispod prednje haube, dijelom i u području podnice i u tome se vidi genijalnost koncepta. Čim se uhvate masivna vrata i pogleda široki prag, kakav nemaju ni neki kompakti. Električni up!, poput benzinskog pruža neočekivano velik komfor za auto A-segmenta. Dobro je što su razlike u usporedbi s osnovnim modelom minimalne, pa ovakav up!, e-up!, ne izaziva posebnu pozornost. Promišljeno podešen ovjes dobro se nosi sa 285 kg većom masom.


Kokpit je praktički jednak kao u osnovnom modelu. Razlika je samo u instrumentima koji pokazuju napunjenost baterije te režim rada, s pražnjenjem ili punjenjem, prilikom kočenja

Litij-ionske baterije omogućavaju spremanje 160 Wh (vat-sati) energije po kilogramu te omogućavaju pristojnu autonomiju. Energija se najviše troši na svladavanje otpora zraka i kotrljanja. Za prvi je bilo nužno aerodinamičko peglanje karoserije i olakšavanje karoserije. Energetskoj bilanci pomažu gume niskog otpora kotrljanja, a i koeficijent otpora zraka od 0,32, je OK za mali auto. Na središnjoj konzoli je izbornik pogona, odnosno 'ručica mjenjača' slična kao u DSG verzijama. Kad se okrene kontaktnim ključem i potom dodatno zakrene, kao da se želi verglati u slučaju klasičnog automobila, motor se stavlja u stanje spremno za pogon. Ručicu mjenjača treba staviti u D i pritisnuti papučicu 'gasa', odnosno akceleratora.

Već prvi kilometri izazivaju oduševljenje. Up! je živahniji od očekivanja, a povećanje mase od 285 kg ne dolazi u prvi plan. Vožnja samo uz šum vjetra i buku kotrljanja guma zanimljivo je iskustvo koje traži kratak period privikavanja. U gradskom se tempu izvrsno snalazi, a međuubrzanjima može posramiti i osjetno snažnije automobile, pogonjene konvencionalnim motorima.


Elektromotor pod prednjom haubom radi nečujno, a potencijal na niskim okretajima uvjerljiviji je nego kod benzinca. U realnim je uvjetima autonomija 120 do 140 km

Nakon što smo povećali tlak u gumama na puno opterećenje i aktivirali program rada Eco+, potrošnja struje dodatno se smanjila, a autonomija povećala. Koncentriranim praćenjem prometa papučica kočnice postaje nepotrebna, a time se dobiva dvostruko. Ne dolazi do nepotrebnog rasipanja energije u toplinsku, jer se usporavanjem (micanjem noge s gasa) dodatno pune baterije, a ne troše se ni diskovi i pločice pa će im trajnost biti nekoliko puta veća nego u slučaju klasičnog automobila.

Konačan dojam je izvrstan. Za sve koji imaju mogućnost punjena po noćnoj tarifi, e-up! je racionalan izbor. Ponudom prostora, osjećajem u vožnji i, najvažnije, troškovima eksploatacije dokaz je kako su električni automobilu spremni za masovnu upotrebu, barem za gradske uvjete. Još samo da je početna cijena niža i tržišni uspjeh bio bi zajamčen. Ali i ovako je prvoklasna demonstracija razvoja tehnologije.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Karoserija: hatchback A segmenta, 5 vrata, 4 sjedala
Motor: električni, AC sinkroni, s permanentnim magnetima
Snaga: 60 kW (82 KS) pri 2500-8000/min
Moment: 210 Nm pri 0-2000/min
Baterije: litij-ionske, 347V 
Kapacitet: 18,7 kWh
Punjenje: 6 sati (iz gradske mreže); 30 min na 80% kapaciteta (brzi punjač)
Dimenzije: 354  x 164,5 x 147,5 cm
Međuosovinski razmak: 242 cm
Prtljažnik: 227 - 860 l
Gume: 165/65 R 14
Masa: 1140 - 360 kg
Prtljažnik: 250 - 860 l
Brzina: 130 km/h (elektronički ograničena)
0-100 km/h: 12,4 s
Doseg: 160 km
Cijena: 192.357 kn (25.145 eura)

+ potrošnja
+ prostranost
+ kvaliteta izrade
+ koncepcija

- cijena