21.9.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Citroën Berlingo Multispace Feel BlueHDi 100 S&S

Najprodavaniji obiteljski dostavnjak s dizelskih 99 KS dovoljno poletan i štedljiv

Berlingo i njegov tehnički blizanac Peugeot Partner na tržište su stigli 1996., a od 2008. u prodaji je druga generacija. Simpatije kupaca pokupili su odličnom funkcionalnošću za obitelj i biznis te simpatičnim izgledom. Od početka se nudi u putničkom i dostavnom izdanju. Testirali smo verziju Multispace (u izvedbi Feel za normalno korištenje), koja kombinira vrline kombija i obiteljskog automobila, uz velik komfor i funkcionalnost. Sandučasta forma maksimizira iskorištenje prostora uz dimenzije koje omogućavaju lagano parkiranje u automobilima gabarita Golfa & Co. Berlingo izgleda poput kutije, dugačke 438 i široke 181 cm ...

... što mu povećava spretnost u gradu, a formula nevjerojatne prostranosti u pravilnom je obliku, uspravnim stranicama te visini od čak 180 cm. I međuosnom razmaku od 273 cm, po mjeri srednje klase! Sve to pruža raskošan komfor u unutrašnjosti, uz dovoljno mjesta za tri osobe na odvojenim sjedalima straga (i za duži put), uz prtljažnik kakav se i traži od ovakvog polu-kombi automobila. U osnovnoj konfiguraciji pruža 675 litara, a preklapanjem stražnjih sjedala raste do čak 3000 (dakle tri 'kubika'). Jednostavno, to je auto velikih mogućnosti, koji ne traži više od običnog, ni manevarskog prostora, niti novca.


Dobro opremljena putnička verzija s 'pogođenim' dizelašem, u 8. tržišnoj godini izgleda svježe. Od MPV-a se ne očekuje elegancija, a za takav je auto dizajn sasvim pristojan

Za razliku od nekih konkurenata, koji ne bogu skriti kombijevske manire, Berlingo već pri sjedanju za volan pokazuje i dozu pitomosti običnog automobila. Lako ga je voziti, dakle ne zamara. Prostranost je zbilja raskošna, tvrđi i izdržljiviji materijali za takav su auto sasvim korektni (bez 'jeftinih' detalja), ali začuđuje nedostatak iskoristivih polica i pretinaca. Neobično, nimalo pohvalno je da nemate gdje sigurno odložiti smartphone ili otvorenu limenku pića, a suvozačev je pretinac gotovo 'fake'. Šteta! Treba računati na, tradicionalno, dug hod mjenjača, koji mnogi kude, ali u ovakvom je autu, nakon privikavanja, to objektivno ne smeta. Šalta se korektno.

Odmah o iskustvu s vožnje: Berlingo se ljepše vozi opterećen nego prazan, jer ovjes postaje mekši i ugodniji, vibracije povezane s nešto čvršćim ovjesom, nestaju a blago sniženje težišta stvara ugodniji osjećaj za volanom. U unutrašnjosti nema nekog luksuza, no to se u ovoj klasi i ne traži, a doplatna oprema oprema podiže ugođaj vožnje. Osim već istaknutog nedostatka polica, sve je korektno. Preglednost je vrlo dobra, upravljač malo položeniji nego u normalnom autu, ali dobro prilagođen malo povišenom položaju sjedenja, a buka motora i podvozja dobro prigušena.


Kokpit je pregledan i funkcionalan, ručica mjenjača (pre)dugog hoda postavljena izvrsno pa je vožnja ugodna. Dizelaš 1.6 je solidnog potencijala, dovoljno temperamentan u gradu i na otvorenom

Kvaliteta izrade je solidna, sve izgleda čvrsto i postojano. Premda je osvojio samo tri EuroNCAP zvjezdice, uz realnu masu od tone i pol, Berlingo djeluje, i jest, vrlo siguran. Ovakva je konfiguracija dobro prilagođena za obiteljske i poslovne namjene, naravno i taksi službu. Pomaže jednostavno preklapanje stražnjih sjedala, koja se po potrebi, zajedno sa suvozačevim, mogu lako i vaditi, a zbog uzdignutosti olakšavaju ulazak i izlazak. Lako je, ovisno o broju putnika, izabrati najbolju kombinaciju putničkog i transportnog prostora. Podvozje, to smo već zaključili, dobro je složeno te pruža dobro ležanje uz ne pretjeranu tvrdoću (čestu kod MPV-a)

Dorađeni PSA-ov dizelaš obujma 1560 ccm (Ford se razdvojio i sve više koristi 1.5 TDCi sa 1498 ccm, koji uz isti hod od 88,3 mm ima provrt smanjen sa 75 na 73,5 mm) dorađen je po peti put od 2003., kad je uveden. Najznačajnije je bilo 2010., kad je dobio jedno bregasto vratilo (SOHC) umjesto dva (DOHC) i 8 ventila umjesto 16, pokazujući da je manje često više. Kod turbomotora se i 2-ventilskom tehnikom mogu postići željeni rezultati, a poboljšava se odziv na gas pri niskim okretajima. Istodobno manje kliznih ploha i pokretnih dijelova smanjuje otpore, dakle i potrošnju,  smanjuje se i masa, a povećava pouzdanost.


Kombinacija nevelikog najvećeg momenta od 254 Nm pri 1750/min i pristojne snage od 99 KS osigurava dobar odziv na gas i ravnomjerna ubrzanja, gotovo potpuno uklanjajući 'turbo-rupu'

Za dizelske pojmove 1.6 HDi, službeno BlueHDi 100 S&S (pokazuje da je opremljen sustavom start & stop ispunjava ekološku normu Euro 6), radi uglađeno. Pet stupnjeva mjenjača, uz malo skraćen završni prijenos, što je poželjno u ovakvom autu, dobra je mjera, jer stvara osjećaj potentnijeg motora (šesti stupanj nije baš nužan). Već se od starta osjeća dobra motoriziranost, koju potvrđuju ravnomjerna ubrzanja, uz sprint do stotke za 12,4 sekunde. I krug okretanja od 11,5 metara je gotovo kao u kompaktu, pa je Berlingo spretan i dinamičan u gradu. Usto i vrlo štedljiv. Jasno, osjeća se 20-ak cm veća visina i 200-tinjak kg veća masa, ali to stvara i ugodan osjećaj vožnje većeg i sigurnijeg auta.

Oblik sanduka ne može dati dobru aerodinamiku, ali uz koeficijent otpora zraka od 0,37 to i nije problem. Do 140 km/h Berlingo ubrzava lakoćom, što je za ovakav auto 'puna šaka brade'. Može i više, najveća je brzina 166 km/h, ali tada se motor nepotrebno muči, a potrošnja goriva povećava. Berlingo i kod velikih brzina dobro leži, siguran je kroz zavoje te lako prati ritam brzog prometa. Uz čvrsto podvozje i dovoljno precizan volan pomažu i snažne kočnice, s prednjim diskovima od 283 mm. Vrlo je dobro prilagođen duljim putovanjima, a testna potrošnja od 6,2 litre, za ovakav je auto izvrsna (realno pet i pol). Stoga, i u osmoj tržišnoj godini, bogato opremljeni dizelski Berlingo, djeluje mladoliko i vrlo upotrebljivo..


Solidno 'skockan' bez doplata stoji 136.500 kn, a uz metalik boju, crne krovne nosače, automatsko paljenje svjetala i brisača, kameru za vožnju unatrag i 7-colni dodirni ekran poskupljuje na 163.505 kn


T e h n i č k e  k a r a k t e r i s t i k e


POGON

Motor: turbodizelski, 4 cil., SOHC, 8V (zupčasti remen), blok od alu lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1560 ccm
Provrt x hod: 75 x 88,3 mm
Kompresija: 18:1
Snaga: 73 kW/99 KS pri 3750/min
Moment: 254 Nm pri 1750/min
Mjenjač: ručni, 5 stupnjeva 
Pogon: prednji
Start/stop: da

KAROSERIJA

Izvedba: MPV C-segmenta, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 438 x 181 x 180 cm
Međuosni razmak: 273 cm
Cd: 0,37
Krug okretanja: 11,5 m
Masa/nosivost: 1425/600 kg
Prtljažnik: 675 - 3000 l
Spremnik: 60 l
Euro NCAP: 3 zvjezdice

PODVOZJE 

Ovjes: sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: diskovi, sprijeda samov. 283 mm, straga puni 268 mm
Ručna: mehanička 
Naplaci: čelični
Gume: 205/65 R 15

PERFORMANSE 

Brzina: 166 km/h
0-100 km/h: 12,4 s
Potrošnja (EU): 5,0/4,5/4,6 l/100 km
Na testu: 6,2 l/100 km
CO2: 117 g/km

CIJENA 

Testni model: 136.500 kn (17.962 eura)
Bez doplata: 163.505 kn (21.514 eura)


+ funkcionalnost
+ potrošnja
+ performanse
+ cijena

- 3 EuroNCAP zvjezdice






Mazda


Gulf

Tembo