18.9.2019. Autor: Željko Marušić

Test: Citroën C3 PureTech 82 Live, s funkcionalnošću kompakta

Francuski adut niže klase, u obogaćenoj osnovnoj verziji, s poletnim, elastičnim i štedljivim 3-cilindarskim benzincem, prostranošću i spretnošću te dobrom cijenom, poželjan je izbor…

Treba li robovati dogmama u izboru automobile niže klase? Polo, Corsa, Fiesta… reći će vam oni koji slijepo vjeruju njemačkoj ponudu. No, to ni u kojem slučaju ne mora biti točno. Potvrđuje to ovaj Citroën C3, francuski adut niže klase, koji je u trećoj generaciji nastupio prije dvije godine. 

Testirali smo ga u ‘pogođenoj’ benzinskoj verziji sa živahnih i štedljivih 82 KS, te srednjim paketom opreme Feel, na početku karijere, a potom i nakon prve tržišne godine. Sada smo ga, nakon dvije godine tržišne utakmice, isprobali u osnovnoj verziji Live, s dodatnim klima uređajem i lijepom sivom bojom... Sve ‘zapakirano’ u povoljnu akcijsku cijenu od 92.900 kn. Pošteno!

Konačno, to je verzija prilagođena potrebama prosječnog kupca. Ni više, ni manje od toga. U nižoj se klasi ne treba razmetati opremom, koja ‘bilda’ cijenu, a objektivno, izvedba i ponuda ovog modela sasvim je OK. Kome trebaju LED svjetla, ručica mjenjača i volan u koži, vanjski električni i grijani retrovizor, ukrasni poklopci kotača, koji imitiraju alu felge..., birat će paket Feel. 

Ali to znači, otprilike, tisuću eura veća cijena. A novi, odnosno aktualni C3, pruža veći komfor nego Golf ‘četvorka’ (1997. - 2003.)! Dovoljno 'jaka' vrlina...

Podvozje je solidno i 'konkretno', pruža dovoljno udobnosti, a i stabilnosti za 'peglanje zavoja'. Premda su straga bubanj kočnice, zaustavni je put, pri 100 km/h, za nižu klasu, vrlo dobrih 37,5 m... 

Zbilja, u unutrašnjosti pruža dojam i funkcionalnost kompakta (malo straga, za takvu ocjenu, nedostaje, kad su prednja sjedala u krajnjem položaju), ali zbilja, zbog blago uzdignutog položaja sjedala, stječe se dojam ‘ozbiljnog automobile.

Kokpit je pregledan i ergonomičan, oni koji traže ‘dlaku’ u jajetu reći će da je hod ručice mjenjača malo predug (poznata PSA-ova značajka), ali to, koliko nekima treba dati za pravo, objektivno nije problem. Šalta se lagan i dovoljno precizno. Za većinu vozača dobro...

Živahni 3-cilindrašm koji 82 KS razvija pri nevelikih 5750/minm dobra svojstva, poletnost i elastičnost zahvaljuje povoljnoj momentnoj karakteristici. Za atmosferski benzinac 1.2 razvija visokih 118 Nm pri niskih 2750/min. Zbog toga je dinamičan u gradu, pruža vrlo dobar temperament na zavojitim otvorenim cestama (tu mu pomaže dobro podvozje, koje pruža sinergiju udobnosti i stabilnosti). 

Za svoju klasu ima dovoljno ‘daha’ i na autocesti. Do stotke ubrzava ua 13 sekundi i može potegnuti 168 km/h. To je, za ovakav auto, ‘puna šaka brade’.  Malo? Čekajte... Opel Manta, sportski automobil s početka 1970-ih nudio se u tri verzije, osnovnoj 1.6/68 KS, srednjoj 1.6/80 KS i sportskoj 1.9/90 KS. 

A ovaj C3 ima ubrzanje i krajnju brzinu najsnažnije verzije Opel Manta 1900 SR, sa sportskom opremom i ‘lookom’. Dakle…

Razigran i pregledan kokpit, funkcionalan po mjeri prosječenog kupca, bez kožnih obloga, ali s dobrim proporcijama. Sjedala su ugodno profilirana, a ne bi smetao nešto kraći hod ručice mjenjača...

Snage pruža dovoljno u svakom stupnju te se solidan temperament otpušta i bez ‘cijeđenja’ okretaja. Francuski su inženjeri unaprijedili i upravljač s električnim servouređajem, koji više nije bezosjećajan kao u modelu prethodne generacije. C3 dobro leži i lako se kontrolira, a voznim svojstvima osjećaju kontrole  i sigurnosti pomažu snažne kočnice. 

Zbog toga ga je lako voziti u solidnom ritmu, ali, zahvaljujući dobroj momentnoj karakteristici dobar je ritam moguć i bez čestog šaltanja. Ako se želi više, mjenjač, usprkos kritikama ‘zagriženih’, pruža dovoljno spretnosti i užitka. Motor se bez protivljenja, ali s malo više buke, lako zavrti brže od 6000/min i tada temperament dobiva ozmiljniji 'prizvuk'.

A potrošnja je realno oko šest litara na 100 km. Na testu smo trošili nešto više (6,3), ali u umjerenoj vožnji prosjek potrošnje lako je spustiti ispod šest litara. Uz sve to, u vožnji se stječe dojam kompaktnosti i čvrstoće, što nekad nisu bile značajke, odnosno vrline, francuskih modela niže klase. I izvedba, materijalizavršna obrada sasvim su pristojni, ali bez nepotrebnog pretjerivanja...

Ovo nije premium klasa i sve je na svom mjestu. Funkcionalnost, dobra i za pet osoba, povećava i prtljažnik od 300 do 922 litara. Dakle, aktualni C3 je sasvim korektan obiteljski automobil, s motorizacijom koja pruža najbolji komplot potrebnih značajki, odnosno vrlina. Stoga ne čudi što ovaj model koriste i taksisti.

A Citroën C3 je dostupan u zanimljivoj, vrlo funkcionalnoj i štedljivoj dizelskoj dostavnoj verziji, koja zaokružuje dobru ponudu francuskog B-segmenta. Palac gore!

Prostranost, pogotovo straga, povećava međuosni razmak od 254 cm (Golf IV 251 cm), a fluidna silueta osigurava, za B-segmnt, gotovo izvrsnu aerodinamičnost (Cd 0,30)...

POGON

Motor: benzinski, 3-cil., DOHC, 12V, lanac, blok od alu lijeva

Ugradnja: sprijeda poprečno

Obujam: 1199 ccm

Provrt x hod: 75 x 90,5 mm

Kompresija: 11:1

Snaga: 60 kW (82 KS) pri 5750/min

Moment: 118 Nm pri 2750/min

Mjenjač: ruč., 5 st.

Pogon: prednji;

Start/stop: da

KAROSERIJA

Izvedba: hatchback B-segm., 5V, 5 sjedala

Gabariti: 3996 x 1829 x 1474 mm

Međuosni razmak: 2540 mm

Cd: 0,30

Krug okretanja: 10,9 m

Masa/nosivost: 1547/473 kg

Prtljažnik: 300/922 l

Spremnik: 45 l

EuroNCAP: 4 zvjezdice

Dugohodna 3-cilindarska izvedba, razmjerno velikog obujma, omogućava dobru elastičnost te uvjerljive performanse bez čestog šaltanja i forsiranja s okretajima. Uz visoki kompresijski omjer to je podloga za nisku potrošnju...

PODVOZJE

Ovjes: MacPherson/polukrut

Kočnice: samov. diskovi 259 mm/bubnjevi

Ručna: mehanička

Naplaci: čelični

Gume: 185/65 R 15

PERFORMANSE

Brzina: 168 km/h

0-100 km/h: 13 s;

Potrošnja (EU): 5,7/4,1/4,7 l/100 km

Na testu: 6,3 l/100 km; CO2: 109 g/km

CIJENA

Testni model: 92.900 kn  (12.554 eura)

Osnovni benzinac (bez klime): 89.900 kn (12.149 eura) PureTech 82 Live

Osnovni dizelaš (bez klime): 107.675 kn (14.551 eura) - BlueHDi 100 Live

VRLINE I MANE

+ motor (potrošnja, performanse)

+ funkcionalnost i okretnost

+ prostranost

+ solidna cijene

- mjenjač (dugi hodovi)





Mazda


Gulf

Tembo