16.2.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Kia Optima 1.7 CRDi Business DCT Eco, korejski protuotrov za Škodu Superb

Solidna, ušminkana i raskošno komforna limuzina dugačka 486 cm, s dizelašem od 141 KS i automatskim mjenjačem, potegne pristojno i vozi gospodski

Ako mislite da je sve na gornjoj granici srednje klase, zanemarimo li Mercedes-Benz, BMW i Audi, možda Volvo..., a ne zove se Passat ili Superb, izgubljena bitka, osvrnite se malo na ovu korejsku limuzinu. Kuju Optimu četvrte generacije. A ako vam na prvi pogled ne izgleda nešto posebno, po prostranosti ili izvedbi, prvo, uzmite u obzir da se mjeri sa Škodom Superb, koja je, doslovce, čudo od prostranosti. A drugo, najuspješnija je uvozna limuzina na američkom tržištu, uspješnija od bilo kakvog Volkswagena, Audija, BMW-a... A Ameri nisu blesavi.

Priča s Kijinom srednjom klasom počela je 1987., modelom Capella, na bazi uspješne Mazde 626. Tako je bio napravljen i Clarus, koji je od 1995. do 2000. počeo 'europsku turneju'. Optima iz 2000., prva iz vlastitog razvoja, na europskom je tržištu brendirana kao Magentis, a na našem je zapaženija bila sestrinska Hyundai Sonata. Druga, slična, stigla je 2005., a treća, nalik novoj četvrtoj, 2010. Kod nas rijetka, bila je uspješna na svjetskom tržištu, posebno azijskom i američkom. 

Prodano ih je blizu milijun i pol, što je bio dobar uvod u tržišni uspjeh modela četvrte generacije. Skladan redizajn, reklo bi se, ali ovo je potpuno novi model, na novoj platformi. Dužina 4855 (+10), širina 1860 (+25), visina 1465 (+10) i međuosni razmak od 2805 (+10) mm pokazuju da je četvrta generacija, premda izgleda poput redizajnirane treće, potpuno nova priča. Potvrđuje to kako su u Seoulu pošteno odradili posao. S jedne su strane zaštitili vlasnike prethodnog modela, jer dolaskom novoga vlasnici neće imati dojam da im je voljena limuzina preko noći ostarjela. A s druge za novi se model Optima može reći - isti, a puno bolji.

Korejci nisu išli na ekstremni 'downsizing', jer osnovni dizelaš ima masu od 1515 kg. S punih 50 posto ultračvrstog čelika masa platforme smanjena je samo 8,6 kg, radi solidnosti. Pritom je čvrstoća karoserije upola veća. Pogođeni dizajn prethodnika unaprijeđen je LED svjetlima i ispeglan, što potvrđuje da je i prethodni model pogodio formu. Sve je unaprijeđeno, od motora, povećanog momenta i snage, do elektromotora serva volana, koji  je, radi spontanijeg odziva, direktno na zupčastoj letvi. Straga ima 25 mm više mjesta za koljena straga te se raskošnim komforom mjeri sa Superbom (gotovo jednakih su gabarita). 

Već smo već višekratno pisali, Korejci su od Nijemaca i Šveđana preuzeli primat u izradi visokočvrstih čelika, a Hyundai-KIA jedini je automobilski koncern koji čelik proizvodi sam za sebe. Stoga je Optima, očekivano, ne samo osvojila pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP testu (drugo nije ni dolazilo u obzir), nego je briljirala. Usto ima 7-godišnju garanciju (do 150.000 km). Treba li bolja preporuka za tržišni uspjeh, naravno ne na našem tržištu, gdje vrijede ustaljene dogme?

Dobro je procijenjeno da benzinci nemaju  što tražiti na hrvatskom tržištu, a jedan, jedini turbodizelaš 1.7 CRDi, sasvim je dovoljan. Riječ je o umanjenici turbodizelaša 2.0 CRDi, kojem je provrt sa 84 smanjen na 77,2 mm (oba imaju hod 90 mm). Dugohodni dizelaš obujma 1685 ccm prije nepune dvije godine pojačan je sa 136 na 141 KS, a adut je moment od 340 Nm pri 1750 - 2500/min (prije 325 pri 2000 - 2500/min). To mu je 'forte'.  Pomažu automatika s dvostrukom spojkom i 7 stupnjeva (korejska izvedba DSG-a).

Po potrebi može se šaltati i ručno, polugicama uz volan, ali za to nema velike potrebe. Unaprijeđeni dizelaš obujma 1685 ccm lijepo vuče, ali bez naglašenog temperamenta. No najveća brzina od 203 km/h i ubrzanje do stotke za 11 sekundi, dakle performanse u cijelom rasponu brzina su, ruku na srce, dovoljno. Sasvim. Nije ovo limuzina za jurnjavu po mjeri BMW-a Serije 5 i podvozje je 'brže od motora'. No stoga se po zavojitim cestama, može se pratiti ritam i znatno snažnijih modela.

Fino je izbalansiran i osjećajan, automatski mjenjač s dvostrukom spojkom šalta spontano i gotovo neosjetno, a Korejci ga, kao uostalom i sve ostalo bitno, proizvode sami za sebe. Sve je to pokazatelj i potvrda njihovih velikih ambicija. Uz sve to pruža uvjerljiv osjećaj sigurnosti. Testirali  smo najbogatiji model, za kojega treba istresti 267.724 kn, ali već dobro opremljen osnovni model  1.7 CRDi eco LX Comfort s istih 141 KS, koji s ručnim 6-stupanjskim mjenjačem stotku hvata za 9,7 sekundi, stoji 207.990 kn. 

Kia želi biti, i jest, odlikaš, koji ne mami nerealnim rabatima. A kad se uzme u obzir da se za taj novac može dobiti praktički bazni Passat 1.6 TDI sa 120 KS, zbilja bi trebalo početi mijenjati ustaljene dogme na našem tržištu.


POGON 

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, zupč. remen, blok od sivog lijeva

Ugradnja: sprijeda poprečno

Obujam: 1685 ccm

Provrt x hod: 77,2 x 90 mm

Kompresija: 15,7:1

Snaga: 104 kW (141 KS) pri 4000/min

Moment: 340 Nm pri 1750 - 2500/min

Mjenjač: autom, 7 st.

Pogon: prednji

Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: limuzina D-segm., 4V, 5 sjedala

Gabariti: 4855 x 1860 x 1465 mm

Međuosni razmak: 2805 mm

Cd: 0,29

Krug okretanja: 10,5 m

Masa/nosivost: 1565/515 kg

Prtljažnik: 510 l

Spremnik: 70 l

EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: MacPherson/multilink

Kočnice: samov. diskovi 300 mm/diskovi 262 mm

Ručna: električna

Naplaci: aluminijski

Gume: 235/45 R 18 (standardne 215/60 R 16)


PERFORMANSE 

Brzina: 203 km/h; 0-100 km/h: 11 s

Potrošnja (EU): 5,1/4,1/4,4 l/100 km

Na vožnji: 6,2 l/100 km

CO2: 116 g/km


CIJENE 

Testni model: 267.724 kn (35.697 eura)

Bez metalik-biserne boje: 264.490 kn (35.265 eura)

Benzinci: nisu u ponudi

Osnovni dizelaš:  207.990 kn (27.732 eura) -1.7 CRDi eco LX Comfort





Mazda


Gulf

Tembo