4.8.2019. Autor: Željko Marušić

Test: Mazda3 Skyactiv-D116 Plus, profinjena, temperamentna, perfektna, ali i košta...

Prostran ‘vozački’kompakt iz Hiroshime, izvedbom i tehnologijom perfektan, s dizelašem od 116 KS pruža poželjan spoj dinamičnosti (10,3 s, 194 km/h) i potrošnje malo veće od pet litara...

Čak 40.000 pregleda usporednog testa benzinskih verzija nove Mazde3 četvrte generacije i još uvijek aktualnog Volkswagen Golfa sedme generacije, na našoj Facebook stranici, s nizom komentara, potvrdio je da javnost nije baš uvjerena u objektivnost tog njemačkog testa, gdje je, naravno pobjednik Golf.

Nešto manje zanimanja izazvao je usporedni test kompaktnih dizelaša, u kojem su na njemački megdan došli Ford Focus 1.5 Ecoblue (120 KS), Honda Civic 1.6 i-DTEC (120 KS), Mazda3 Skyactiv-D 1.8 (116 KS), Opel Astra 1.6 Diesel (110 KS) i Volkswagen Golf 1.6 TDI (116 KS). Da je Mazda3 u tom usporednom testu završila tek treća, nikoga ne bi trebalo iznenaditi.

No, ako vas zanima ‘pravorijek’ Autoportala, prvo mjesto bismo dali Mazdi3, koju smo upravo testirali, za dlaku ispred Civica, treći, već ispeglanim vrlinama je Golf, četvrti Focus i peta Astra.

Na taj C-stup se svima teško naviknuti, ali uživo on drugačije zrači. Osvaja na kraju i on kroz ovu atraktivnu, naglašenu liniju.  foto: Domagoj Kovačić

Treba ispravno vrednovati prvoklasnost izvedbe, materijale, preciznost, osjećaj kvalitete svakog sklopa i dijela, koji pokazuju da pogon u Hiroshimi trenutačno nudi vrh-vrhova automobilske kvalitete.

Mazda najdosljednije provodi optimizaciju izvedbe svakog dijela i sklopa Skyactiv, u svojoj drugoj generaciji, je¸’downsizing na kvadrat’, visokom čvrstoćom i izvedbom masa svakog dijela snižena je na minimum. I kad je uz to realna masa (1404 kg) najveća u klasi, ne treba bolja potvrda kvalitete, solidnosti i sigurnosti. 

A veća masa, uz najniže težište u klasi, jer nova Mazda3 ide prema coupeovskom stilu, i najveći međuosni razmak u klasi (2725 mm) osigurava najbolja vozna svojstva, ležanje, direkcijsku stabilnost na velikim brzinama. Ipak, voljeli bi da su sva vrata bar pod rukom malo teža i djeluju više sigurnija.

Mazda 3, za razliku od prethodnih verzija, straga nema Multilink ovjes, kojeg u klasi još ima Focus, a Golf ga dobiva od 150 KS. Ima posebno vođen polukruti ovjes programirane krutost, koji ujedinjuje verzije obje koncepcije, pa ga neki nazivaju pseudo-Multilink. 

Osigurava slično vođenje kotača, posebno postojanost geometrije pri velikim bočnim silama, uz manje gabarite (prostranost straga) i čak nešto nižu masu. To se pokazalo optimalnim rješenjem, čak i za verzije 4x4.

Usto je dobila novu verziju Skyactiv-D 1.8, unaprijeđenu verziju i dosad uvjerljivog  Skyactiv-D 1.5, a veći obujam mu je osigurao veću elastičnost, harmoničniji rad i zadovoljavanje normi Euro 6d i bez sustava AdBlue, korištenjem vrlina 'homogenog izgaranja' (u svakom dijelu cilindra postiže se stehiometrijski omjer goriva i zraka.

Performansama, snagom povećanom sa 105 na 116 Nm, a zadržavanjem najvećeg momenta od 270 Nm, u rasponu od 1600 do 2700/min, osiguravaju se harmonična svojstva. Uglađenost i izbalansiranost  Zbilja je postao najbolja mjera, promišljeni kompromis između verzija 1.5 i 2.0.

Gabaritima 4480 x 1795 x 1435 je 10 mm duža, jednako široka i 20 mm niža, a međuosni razmak je 25 mm veći. Koliko je nova Mazda3 golem kompakt, pokazuje usporedba s Golfom: duža je čak 222 mm, ima čak 105 mm veći međuosni razmak, šira je 5 mm, ali niža čak 56 mm. 

Stilski, Mazda3 je išla korak dalje od prethodnog modela, ali u istom smjeru. Mladenački, dinamično, ali moćno i s velikim gabaritima. Pazite, 270 centimetara granica je srednje klase (D-segmenta), a japanska ‘trojka’ rastegnuta je na 272,5 cm, a masom je ‘najmoćnija’ u klasi. 

Perfektno je izbalansirana, stilski i izvedbom. Više od drugih u usporedbi, izvedbom je praktički premium. A ergonomija koja je već u dosadašnjem modelu bila uzorna, dodatno je poboljšana. Koliko god smo hvalili Golf da ima ‘školsku’ ergonomiju, japanska je ‘formula’ još ‘vozačkija’. Položaj sjedenja, volan, šaltung, nožne komande… 

Vozačko okruženje oduševljava minimalističkim pristupom, istovremeno sve je nekako podređeno vozaču. Japanci to izvrsno odrađuju. Dizajnerski za čistu desetku, izgleda da su na greškama iz prošlosti naučili gdje treba potegnuti...

Sjedi se blago položeno, kao u sportskom kompaktu, a izvedba je hi-tech i gospodska, bez pretjerivanja u ‘svemirski’ stil, kojeg odnedavno ‘furaju’ francuske marke... Komforno, ugodno, a dojam se podiže za oktavu paljenjem motora. 

Nećemo (još) reći da je najbolji, najmoćniji i najuvjerljiviji, ali je najuglađeniji i najelastičniji. Da uvedemo još jednu ‘neprirodnu’ sintagmu za motor - ‘najgospodskiji’. Savršeno mu pomaže i mjenjač, koji je preciznošću i ugodnim brzim šaltanjem ne za pet, za deset.

Performanse su vrlo dobre, nije to sportaš, ali s 10,3 sekunde do stotke i dizelaša koji od svih u klasu najviše voli okretaje i bez protivljenja se zavrti do 4600/min, vožnja je kao u dobrom benzincu. Uz sve se to osjeća solidnost i težima ‘pod nogama’ uz 'konkretno' i sigurno podvozje prilagođeno i znatno snažnijem motoru.

Temperament je uvjerljiv u gradu a li sve je baš ‘pogođeno’ za zavojite ceste, gdje ova Mazda, uz pohvalnu udobnost i prigušenje udara s ceste vozi stilom sportskog kompakta. Motor ima dovoljno snage za izvlačenje iz zavoja, a za uvjerljive performanse dovoljno je šaltati pri 3800/min.

No, ovaj ‘paket' prave vrline pokazuje na autocesti gdje se baš osjeća sigurno i preciznost, a motor ima dovoljno snage za pretjecajnu traku. Uz sve to idu izvrsne kočnice (33,3 m hladnih kočnica najbolji j rezultat u klasi, a zagrijavanjem povećava se ba neznatnih 33,4 m).

Osjećaj je vožnje više od kompakta, auta srednje klase, uvjerljiv, gotovo limuzinski komfor je i straga. A niska razina buke i uvjerljiva elastičnost, koja omogućava i visoke brzinske prosjeke bez čestog šaltanja, podiže osjećaj vožnje. Uz sve to potrošnja je na testu iznosila 5,8 litara, dakle u normalnoj se vožnj imože računati na malo više od pet litara.

Uz sve navedemo, cijena ne može biti niska, ali 194.257 kn za bogato opremljen model nije puno. No bolje izgleda 179.025 kn, koliko treba izbrojiti za osnovno, a već dovoljno bogato opremljeni dizelaš sa 116 KS. Da, ovo je trenutačno najbolji dizelski kompakt, odnosno model C-segmenta...

Najelastičniji i najuglađeniji dizelaš u klasi uvjerljivo povuče već od 1300/min, bez otpora se zavrti do 4600/min, omogućava uvjerljive performanse i bez čestog šaltanja, a realno troši malo iznad pet litara

foto: Domagoj Kovačić

POGON
Motor: turbodizelski, Commo nrail, kućište blok od sivog lijeva, sprijeda poprečno
Obujam: 1759 ccm
Omjer kompresije: 14,8 : 1
Snaga: 85 kW (116 KS) pri 4000/min
Moment: 270 Nm pri 1600-2600/min
Mjenjač:  ručni, 6-brzina
Pogon:  prednji
Start/stop: da

KAROSERIJA
Izvedba: kompakt, D-segment
Gabariti: 4460 x 1795 x 1435 mm
Međ. razmak: 2725 mm
Cd: 0,29
Masa/nosivost: 1385/500 kg
Krug okretanja: 11,3 m
Prtljažnik: 330/1019 l
Spremnik: 51 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: MacPherson/Multilink, s pomoćnim okvirima
Kočnice: samov. diskovi 308 mm/diskovi 282 mm
Ručna: električna
Gume: 215/45 R18

PERFORMANSE
Brzina: 194 km/h
0-100 km/h: 10,3 s
Potrošnja (EU): 4,9/4,2/3,8 l/100 km
Na testu: 5,8 l/100 km
CO2: 107 g/km

CIJENA
Cijena testiranog modela: 194.257 kn
Osnovni dizelaš:  Skyactiv-D 1.8 ...179.025 kn
Osnovni benzinac:  Skyactiv-G 2.0 ... 162.370 kn


+ vozačka dinamika
+ potrošnja
+ ergonomija

- sigurnosne tehnologije ubijaju doživljaj vožnje
- prelagana vrata