25.2.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Mercedes-Benz E 220 d Edition 1, luksuzni umjetnik koji voli juriti i štedjeti

Srednji paket dizelskih aduta (194 KS i 400 Nm) novog 'kralja dizelaša', OM 654 sa 1950 ccm, s prvoklasnim 9-stupanjskim automatskim šaltungom, statusnoj limuzini daje zavidnu dinamičnost

Deveta serija Mercedes-Benzove visoke srednje klase, koja je startala 1953., a od 1993., kad je uvedena oznaka E-klase, peti je model u seriji (W213). Nakon novih modela C i S-klase, 2013. i 2014., stigla je na pripremljen teren. Njima je tvrtka iz Stuttgarta uvela dosad neviđenu sinergiju vrhunske aerodinamike i elegancije, što nije lako uskladiti. Sjetimo se iznimno solidnog Saaba 96 (1960. - 1980.), skrojenog zrakoplovnim 'receptom', koji je bio rugoba. Velika, luksuzna limuzina dugačka je 492 cm i mase blizu 1,8 tona. Downsizingu usprkos!

U Daimleru su do savršenstva razvili tehnologiju 'inteligentnog izbora materijala', sa strukturom od čelika ultra visoke čvrstoće, mekšeg u zonama gužvanja te aluminija za haube, krovni panel i dijelove podvozja. Stručnjaci iz Stuttgarta u tome su pravi majstori. Novi je dizelaš OM 654, usto, u usporedbi s OM 651, masu 'ubio' sa 204 na 168 kg. Skraćenje uzdužno postavljenog motora za tri centimetra, uz rastezanje međuosnog razmaka sa 287,5 na 294 cm, povećalo je već visok komfor, posebno straga. Filigranski skockana unutrašnjost, usprkos dvostruko više gadgeta, dobila je na funkcionalnosti i eleganciji.

Prtljažnik može progutati 540 litara, plus 40 ispod podnice, a preklapanjem naslona raste na 1680. Više nego dovoljno. Fluidna rubna linija prtljažnika poboljšava aerodinamiku, a ovalni ispusi naglašavaju ozbiljnost motora Visoka je čvrstoća podloga za postojanost strukture na uvijanje, koja time pruža izvrsnu dinamičnost, stabilnost i sigurnost. Sigurnost je kao u bunkeru, što je potvrdilo ne samo pet zvjezdica za sigurnost, nego i najbolji rezultat ikad zabilježen (za vozača 95 posto, za djecu 90 posto), a pet radara omogućuju praćenje auta i izbjegavanje sudara.

Prvoklasna aerodinamika(Cd 0,26) i elegancija prednjeg dijela, koji je stilski unificiran s C i S klasom, jasno pokazuje da se 'Mečka' vraća na tron visoke srednje klase (bolje rečeno, samo, - visoke!). Šire stražnje gume (275/30 R 20) od prednjih (245/35 R 20) uz izvrstan ovjes jamče potpunu neutralnost u zavojima. Ali, ekstremne niskoprofilne gume 'ne smiju ni vidjeti' rubnik, a ovjes koji osigurava sigurnost i stabilnost, nije pretvrd. Digitalna ploča s instrumentima nudi više analognih klasičnih prikaza s 'urama'.

Podesili smo 'foteljaško' sjedalo (gumbovima u vratima) i volan u najniže položaje te shvatili da smo na poprištu najboljeg od najboljeg čime autoindustrija trenutačno raspolaže. Ručica uz volan prvoklasnog 9-stupanjskog automatskog mjenjača Mercedes-Benzov je specijalitet. Displej ispred volana može 'iscrtati' analogni prikaz u više oblika okruglih 'ura'. Klasika u hi-tech izvedbi! Uz sliku kamere za rikverc veliki središnji ekran pruža i pogled iz ptičje perspektive, što je korisna novost pri parkiranju. Ergonomija je tip-top, a nostalgičarima će nedostajati nožna-ručna kočnica, koju je zamijenila trendovska električna. Novi je dizelaš uglađeniji od prethodnika, a dodavanjem gasa daje osjetno više živosti i spremnosti za vrtnju.

O tom, trenutačno najboljem i najnaprednijem dizelašu na svijetu, već smo pisali. Glavna mu je vrlina najmanji mehanički otpor (trenje), što poboljšava performanse, a smanjuje potrošnju i habanje motora. Asistira mu izvrsno automatski mjenjač s devet stupnjeva 9G-Tronic (nije ZF-ov, kojeg koriste mnogi, nego vlastiti). Ubrzanje je glatko, a vrlo poletno, jer štoperica pokazuje 7,3 do stotke. Performanse su osjetno poboljšane, a uz stvarna brzinu od čak 243,5 km/h većina mu može 'staviti soli na rep'. To, naravno, nije revolucionarno, ali je podloga za uživanje, uz potrošnju od 5 do 6 l, što je za E segment, s automatikom, wow  

Temeljito 'ispeglana' aerodinamika, uz postojano a ne pretvrdo podvozje, doprinosi i stabilnosti. U rukama je ugodan osjećaj preciznosti i spontanosti upravljanja. Posebno je superioran na autocesti, iznimno brz i stabilan kao da juri po tračnicama, a prijala bi mu i snažnija motorizacija. Dojmu sigurnosti doprinosi brutalno kočenje, uz zaustavni put pri 100 km/h od samo 34,5 m, zasluga je diskova od 310 mm, četvrte generacije BAS-a i izvrsnog podvozja s gumama 245/35 i 275/30 R 20. Uvjerljivu sliku zaokružuje potrošnja, koja se može spustiti ispod pet litara, a jurnjavom puno ne prelazi šest. Izvrsno, premda toliko niska potrošnja vlasnicima ovakvih auta nije baš presudna.


POGON

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, lanac, blok od alu lijeva

Ugradnja: sprijeda uzdužno

Obujam: 1950 ccm

Provrt x hod: 82 x 92,3 mm

Kompresija: 15,5:1

Snaga: 143 kW (194 KS) pri 3800/min

Moment: 400 Nm pri 1600 - 2800/min

Mjenjač: autom., 9 st.

Pogon: stražnji

Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: limuzina E-segm., 4V, 5 sjedala

Gabariti: 492 x 185 x 147 cm

Međuosni razmak: 294 cm

Cd: 0,26

Krug okretanja: 11,3 m

Masa/nosivost: 1780/540 kg

Prtljažnik: 540 l

Spremnik: 66 l

EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: MacPherson/Multilink

Kočnice: samov. diskovi 310 mm/diskovi 310 mm

Ručna: električna

Naplaci: aluminijski

Gume: sprijeda 245/35 R 20, straga 275/30 R 20 (standardne 235/45 R 17)


PERFORMANSE 

Brzina: 240 km/h (izmjereno 243,5 km/h)

0-100 km/h: 7,3 s

Potrošnja (EU): 4,7/4,1/4,3 l/100 km

Na testu: 6,2 l/100 km

CO2: 112 g/km


CIJENA 

Testni model: 664.121 kn (88.549 eura); bez doplata: 415.177 kn (55.357 eura)

Osnovni benzinac: 384.221 kn (51.229 eura); E 200 Edition 1, 184 KS

Osnovni dizelaš: 379.999 kn (50.667 eura), E 200 d Edition 1, 150 KS