22.12.2018. Autor: Željko Marušić

Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi Tekna Xtronic ProPilot, 'pametan' dizelski crossover

Redizajnirani japanski kompaktni 'višebojac' druge generacije, koji fino kombinira izvrsnog dizelaša sa 130 KS i 320 Nm, automatiku CVT, prednji pogon i hi-tech gadgete, oduševljava funkcionalnošću, 'upotrebljivim' performansama uz povoljnu potrošnju te poluautonomnim mogućnostima

Od kraja 2006. u engleskom Sunderlandu proizvedeno je tri milijuna kompaktnih crossovera Nissan Qashqai, u dvije generacije, jednog od najjačih aduta koncerna Renault Nissan, odnedavno Renault Nissan Mitsubishi. Iz njega su izvedeni pola klase veći Renault Kadjar i klasu veći Nissan X-Trail.

Uz Hondu CR-V to je i najprodavaniji model u klasi, na svjetskoj razini. Model prve generacije, serije J10 (2006. - 2013.), nakon što je prebolio 'dječje bolesti', pokazao je uvjerljivost i pouzdanost. Pri kraju karijere dobio je izvrsnog turbodizelaša 1.6 dCi, koji je u startu zablistao najvećim okretnim momentom u klasi (320 Nm) te snagom od 130 KS.

Njegova su se verzije sa 116 KS/280 Nm i 136 KS/320 Nm ugrađivane u Mercedes-Benz  C 180 d i C 200 d. Tijekom gotovo sedam tržišnih godina pripremio je teren za model druge generacije (J11), koji je stigao krajem 2013. 

Vozili smo ga u osnovnoj baznoj turbobenzinskoj inačici 1.2 DIG-T sa 116 KS, koja nas je oduševila unaprijeđenom konstrukcijom, uvjerljivim, ravnomjernim radnim karakteristikama i pristojnim temperamentom, ali ne i potrošnjom. Qashqai se lijepo vozio i u prvoj verziji, a u drugoj je unaprijedio  'pogođena' crossoverska svojstva.

Stabilnost i upravljivost gotovo kao u kontaktu. Svaka čast kritičarima dizelaša, čini se da su se kritike nakon Dieselgatea 'ispuhale' jer su glavni aduti bili dizelaši 1.5 dCI, koji je nedavno pojačan sa 110 na 116 KS, no za ozbiljniju vožnju bolji je 1.6 dCi sa 130 KS i 320 Nm, kojeg smo upoznali na prošlogodišnjem testu. 

Aerodinamičnija, prostranija, čvršća, a usto lakša izvedba, uz unaprijeđeno podvozje i upravljački mehanizam poboljšala je ionako uvjerljiva vozna svojstva, a dizajn i ležanje 'pojačavaju'  atraktivne 19-colne felge i gume 225/45

Taj je motor izvrsno prilagođen automatskom mjenjaču CVT, oznake Xtronic, japanskog proizvođača Jatco, koji je unaprijedio performanse kontinuiranih automatskih mjenjača, riješivši glavne mane koje su desetljećima 'ubijali' ovu koncepciju - pogoršanje performansi i smanjenje temperamenta, a povećanje potrošnje. 

Osjetno, i jedno i drugo. Premda ova verzija produžava ubrzanje do stotke sa 9,9 na 11,0 s, a najveću brzinu smanjuje sa 190 na 187 km/h, potrošnja je praktički ostala ista (u gradu se čak smanjuje), a u realnim okolnostima nema se osjećaj da je 1.6 dCi imalo izgubio na živahnosti. 

To je omogućeno lock-funkcijom, koja omogućava  vožnju konstantnom brzinom bez proklizavanja te spontani prijenos snage, uz minimalne gubitke kod niže brzine vrtnje koja se  koristi u gradu. To je izvrsno prilagođenom prednjim pogonom, jer sustav djeluje i kao prigušivač pogonskog proklizavanja. 

Zbog toga se u kombinaciji s 19-colnim alu felgama i gumama 225/45 omogućava uvjerljiv prijenos snage i bez prijenosa 4x4. 

Testirali smo model s najbogatijim od četiri paketa opreme (Visia, Acenta, N-Connecta i Tekna), koji je usto opremljen i sustavom ProPilot, unaprijeđenim aktivnim tempomatom, koji omogućava vožnju trakom, uz zadržavanje udaljenosti od vozila ispred te praćenje trake, i uz dignute ruke od volana. 

Jest, raskošna oprema i najnapredniji gadgeti, u kombinaciji s izvrsnim dizelašem 1.6 sa 130 KS i najnaprednijim kontinuiranim automatskim mjenjačem (CVT) cijenu bilda na 271.200 kn. No, ta izvedba zaslužuje i posebnu cijenu, a osnovni dizelski model 1.5 dCi Visia, kojem objektivno ništa ne fali, dostupan je za korektnih 169.440 kn. 

A u ovom su  modelu osjećaj vožnje i upravljanja ipak podignuti na višu razinu. CVT dobro 'grize' od niskih okretaja (nema onog neugodnog osjećaja da se motor zalijeće u visoke turaže, a da se ništa bitno ne događa). 


Unutrašnjost je razmjerno prostrana i funkcionalna, najbolji paket opreme Tekna donosi 'gospodsku izvedbu', kokpit pruža zanimljivu sinergiju klasične izvedbe instrumenata i hi-tech gadgeta, a za ugodnu je vožnju zaslužan izvrsni CVT prijenos

Realna ubrzanja djeluju uvjerljivije od onoga što pokazuje 11,0 do stotke. Ubrzanja su kontinuirana, a 'tajna' štedljivosti u gradu je što se održava normalni ritam vožnje uz brzinu vrtnje od 1400 do 1800/min. Kad se nagazi gas odziv je spontan, znatno brži nego što smo navikli kod starijih CVT automatskih mjenjača.

Zbog toga je vožnja u gradu opuštajuća, laganja, a usto brzo reagira kad se nagazi na gas. Uvjerljivost pokazuje i na otvorenom i pretjecajnoj traci autoceste, gdje su dosadašnji CVT-i najviše 'padali'. Pruža i mogućnost ručnog mijenjanja u sedam predodređenih stupnjeva, ali to, objektivni nije nužno. 

Uz sve to, prosječna potrošnja na testu, od 6,4 litre na 100 km/h jednaka je kao kod klasičnog mjenjača, a dosad se, uz CVT trebalo računati na, barem, litru više. Ovaj prijenos dodatno pridonosi mirnoći rada dizelaša, koji dobro izoliran i prigušen, radi poput benzinca. 

Zbilja vožnja je ugodno, uz osjećaj potpune kontrole i sigurnosti, a unaprijeđeno podvozje i snažne kočnice omogućavaju i dinamičnu, vožnju uz osjećaj potpune kontrole. Qashqai druge generacije je za peti rođendan zbilja 'odrastao' auto, koji u ovoj, najopremljenijoj verziji pruža i elemente premiuma te mu izvedba osigurava dvije godine 'tržišnog mira', do dolaska potpuno novog modela treće generacije.

U svakom slučaju, nova izvedba Qashqaija, tehnologijom, gadgetima i izvedbom pokazala je zašto je japansko-francuski crossover s britanskom 'putovnicom' već 12 godina jedan od najuspješnijih i najtraženijih u klasi. Prodajne adute pojačavaju 'izbrušeni' i pojačani dizelaš 1.5 dCI te novi turbobenzinac 1.33 TCe.

 

Jedan od najboljih turbodizelaša 1.6, kojemu je 'forte' najveći okretni moment od 320 Nm pri 1750/min, uglađen je, temperamentan i razmjerno štedljiv te je dobro prilagođen karakteristikama najboljeg kontinuiranog automatskom mjenjača

POGON

Motor: turbodizelski, 4 cil., 16V, lanac, blok od alu lijeva, sprijeda popr.

Obujam: 1598 ccm

Provrt x hod: 80 x 79,5 mm

Snaga: 96 kW (130 KS) pri 4000/min

Moment: 320 Nm pri 1750/min

Mjenjač: automatski, CVT

Pogon: prednji

Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: crossover/SUV C-segm, 5 vrata

Gabariti: 4394 x 1806 x 1596 mm

Međ. razmak: 2646 mm

Cd: 0,33

Masa/nosivost: 1545/440 kg

Prtljažnik: 430-1585 l

Spremnik: 55 l

EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE

Ovjes: MacPherson/Multilink

Kočnice: samov. diskovi 302 mm/diskovi 297

Ručna: električna

Gume: 225/45 R 18


PERFORMANSE

Brzina: 187 km/h 

0-100 km/h: 11,0 s

Potrošnja (EU): 5,4/4,3/4,6/100 km

Test: 6,4 l/100 km

CO2: 122 g/km


CIJENA

Testni model: 271.200 kn (36.649 eura)

Osnovni benzinac: 152.034 kn (20.545 eura) - 1.2 DIG-T Visia/116 KS

Osnovni dizelaš: 169.440 kn (22.897 eura) - 1.5 dCi Visia/110 KS


VRLINE I MANE

+ funkcionalnost

+ performanse (za CVT)

+ niska potrošnja (za CVT)

+ oprema/gadgeti

- cijena