27.3.2019. Autor: Željko Marušić

Tragična jučerašnja nesreća policajca na motociklu ukazala je na poznati, pogibeljni nedostatak zaštitnih ograda autocesta

Postavljene su previsoko, pa kad motociklist pri velikoj brzini padne i klizi asfaltom, te bi uz kvalitetnu zaštitnu opremu i bez naknadnog naleta vozila prošao bez većih ozljeda, 'podleti' ispod ograde, vertikalni noseći stupić ga izmasakrira...

Da u konkretnom slučaju nije bilo zaštitne ograde, zlosretni policajac bi nakon pada s motocikla vjerojatno preživio. A ograda, koja ga je trebala zaštititi, ga je - ubila.

Nesreća u kojoj je jučer oko 19:10, na spojnici autoceste A3 s Ljubljanskom avenijom, 32-godišnji policijski službenik vozeć motocikl BMW neprilagođenom brzinom (čl. 51. st. 1), proklizao i pao, potom poginuo naletom na vertikalni noseći stup zaštitne ograde, aktualizirala je dobro poznatu manjkavost zaštitnih ograda naših autocesta, koje ne ispunjavaju temeljnu odredbu EuroRAP-a, europskog programa za ocjenu sigurnosnih značajki cesta.

Naime, pad vozača s motocikla na autocesti, ako ima kompletnu i kvalitetnu zaštitni opremu (kacigu, rukavice, čizme, štitnike i zaštitno odijelo), ako ga potom ne 'pokupi' drugo vozilo, može proći bez većih ozljeda. Ali, ako nema zaštitne ograde pa kližući naleti na stup, stablo ili neki čvrsti objekt uz cestu, ishod je najčešće tragičan.

Nažalost, za motocikliste gore, pogibeljnije od toga da zaštitne ograde nema je da je ona postavljena previsoko. Tada vozač u brzom klizanju cestom nakon pada s motocikla podleti pod zaštitnu ogradu te ga, doslovce, izmasakrira vertikalni noseći stup. Da u konkretnom slučaju nije bilo ograde, zlosretni policajac na motociklu bi vjerojatno preživio. A zaštitna ograda, koja ga je trebala zaštititi ga je - ubila.

Na taj dobro poznati problem  naših autocesta govorio sam, na skupovima, tribinama, objavama... barem sto puta u proteklih deset godina. Zbog toga bih citirao svoju izjavu u emisiji Hrvatska uživo na HTV1, 9. veljače 2017.


od 5:59

ŽELJKO MARUŠIĆ: .. ali ni u kom slučaju, kad radimo cestu, ne smije se dozvoliti da se nešto postavlja sa strane, što može masakrirati vozača. Oprostite, Hrvatska ima jedan zanimljiv slučaj za motocikliste, da su ograde previsoko postavljene tako da tijelo 'podleti' i onda ga presiječe onaj vertikalni stup. To su 'male' stvari koje donose velike probleme...

VODITELJICA: Ovo je zazvučalo zaista grozno, dakle imamo problem i s previsokim ogradama...

Krajnje je vrijeme da se počne rješavati taj problem koji će se aktualizirati na Stručnom skupu 'Prijedlog mjera za smanjenje stradavanja biciklista, mopedista i motociklista’, koji će se održati 9. travnja 2019. na Fakultetu prometnih znanosti.

No treba naglasiti da smo upravo u , za motocikliste kritičnom razdoblju. Naime, kad  krajem ožujka temperature porastu iznad 20 Celzijevih stupnjeva,vozačima se stvara privid da je već počela moto-sezona. No, pritom zaboravljaju da je asfalt još uvijek hladan, što bitno smanjuje prianjanje gume.  To dobro znaju vozači auto-moto utrka, jer prvi krug, uz privikavanje na uvjete na stazi služi zagrijavanju guma (zbog toga neki, pri maloj brzini vijugaju)...

Slika je ilustracija