30.5.2019. Autor: Željko Marušić

Tragične nesreće na D-216 kod Vojnića dogodila se iz ova 3 poznata razloga:

Smrtonosni ‘koktel’ pogibeljne ceste,'lijesa na kotačima' i vožnje neprilagođene uvjetima (čl. 51. st. 1.)

Tragična nesreća, u kojoj je jutros oko 8 sati, u Širokoj Rijeci, kod Vojnića, u Citroën Saxu, koji se nakon slijetanja s vlažne i skliske državne ceste D-216 bočno zabio u armirano betonski stup, poginula 29-godišnja učiteljica, vozeći se na posao, ‘školski je ukazala na tri dominantna čimbenika pogibeljnosti našeg cestovnog prometa, zbog kojih je Hrvatska neprestano pri dnu sigurnosti EU-a (gore su jedino Bugarska i Rumunija) te je razmjerna smrtnost na našim cestama, iz godine u godinu, 60 posto veća od prosjeka Europske unije.

1. Uzdignuta i na kiši opasno skliska prometnica, bez zaštitne ograde, koja usto, na unutrašnjim i vanjskim padinama (!), ima nezaštićene armirano-betonske i drvene školski je primjer ‘crne dionice’ (ne samo ‘crne točke’), koja po kriterijima EuroRAP-a zaslužuje ‘nula zvjezdica’ za sigurnost. Cesta bi trebala ‘vozačima opraštati pogreške’, a ova, ne da im ne oprašta, ona ih, doslovce masakrira’.

Pod hitno je potrebno postaviti zaštitnu ogradu te na kritičnim mjestima nahrapaviti asphalt i postaviti vibracijske trake. Dugoročno i radarske kamere za kontrolu brzine.

2. Citroen Saxo (1996. - 2003.) izvedenice je Peugeota 106 koji se proizvodio od 1991. do 2003., dakle konstruiran je krajem 1980-ih, što se po suvremenim sigurnosnim mjerilima može smatrati ‘prethistorijsko vrijeme’. Po EuroNCAP standardu za pasivnu i aktivnu sigurnost zaslužuje nula zvjezdica i takve aute, poput Renault Clija prve generacije, Fiat Punta prve generacije, Daewoo Matiza, Kia Pridea… često nazivamo ‘ljesovima na kotačima’. Premda je bočni udar u armirano-betonski stup jedan od najgorih scenarija u cestovnom prometu, novi automobile iste (niže) klase, s pet EuroNCAP zvjezdica možda ne bi izletio s cesta, a ako bi i izletio i pri brzini koja je bila neprilagođena, a ne velika, udario u armirano-betonski stup, vozačica bi vjerojatno preživjela. Ali, da bi preživjela, državi bi prethodno trebala platiti četiri vrste poreza, ‘boga i vraga’, ali za to nije imala novca. A država, kao da joj je rekla - Nemate novca za nov, siguran auto i sve naše namete na njega? Pa sjednite u ‘lijes na kotačima’ i ubijte se!

3. Uz prva dva nepovoljna čimbenika, posebna je, stoga i primarna odgovornost vozačice, koja brzinu nije prilagodila izvedbi i stanju ceste te karakteristikama svoga vozila (kvaliteti guma, ovjesa te time prekršila članak 51. stavak 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Slika: ilustracija


Autoportal.hr je već 14. godinu neprestano najčitaniji samostalni hrvatski automobilski portal