31.1.2017. Autor: Toni Ruić

Trendovi u branši: Top 10 poslova u budućnosti autoindustrije

Kompleksnost izvedbe s prilagodbom ekološkim i energetskim trendovima uz uvođenje informatičkih gadgeta i autonomnosti vožnje u prvi plan dovodi ova zanimanja...

Ako vam je od malih nogu san bio raditi u autoindustriji i proizvoditi motorna vozila, odabir fakulteta na putu k tom cilju bio je poprilično jednostavan. Međutim, sustav za proizvodnju cestovnih prijevoznih sredstava u procesu je velike transformacije. Automobil postaje jedan od elemenata u lancu mobilnosti, mijenjaju se poslovni procesi, modeli vlasništva, a bitno i karakteristike vozila.

Limene jurilice postaju sofisticirana računala na kotačima, kojima upravlja čovjek, pogonjeni su električnom energijom i voze sami. Tvornice u kojima se rade moraju biti ekološki održive, a automobili se konfiguriraju i prodaju putem Interneta. Sve to zahtjeva stručnjake različitih profila. Ako će se u autoindustriji zaposliti tek rođeno dijete, kad dođe vrijeme vjerojatno će trebati postati stručnjak u nekom od poslova koji postaju hit i u drugim branšama. Programeri postaju ključni.

To potvrđuje Mercedes-Benzova S-Klasa prvi automobil koji je s desetak milijuna linija programskog koda prestigao suvremene avione, jer primjerice borbeni F22 Raptor ima oko dva milijuna linija koda, a Boeingov 787 Dreamliner ima oko sedam milijuna linija. 

BMW Vision 100 i Mercedes-Benz F 015 koncepti su koji su pokazali kako autoindustrija vidi automobile budućnosti. Nemaju upravljač, voze sami, sve je digitalno i interaktivno, a naređuje se glasom. Velik je to izazov za autoindustriju. Radnici u autoindustriji za desetak će godina većinu posla moći obaviti putem računala spojenog na Internet, sjedeći kod kuće ili na plaži...


DIPLOMIRANI INŽENJERI ELEKTROTEHNIKE (MAG. ING.)

Premda će motori s unutrašnjim izgaranjem biti tu još dugi niz godina, budućnost ipak pripada hibridima, plug-in hibridima i autima na struju. Vozila opremljena električnim pogonom su performansama nadmoćnija, povoljnija za eksploataciju i energetski učinkovitija, kao i ekološki znatno prihvatljivija. Dipl. ing. elektrotehnike (pardon, mag. ing.), pogotovo računarstva, stoga će igrati najvažniju ulogu u razvoju pogona za automobile budućnosti.


ANALITIČARI MASIVNIH SKUPOVA PODATAKA

Automobil budućnosti će kreirati i putem interneta slati na terabajte podataka. Masivni skupovi podataka, poznati i pod nazivom 'big data', informacijsko su i poslovno blago, jer je unutar njih more informacija koje je moguće monetizirati. Analitičari podataka naprednim će algoritmima raditi prediktivnu analitiku te će znati da će vam se pokvariti neka komponenta u vozilu mjesec dana prije nego se to stvarno dogodi. Korisno.


RAZVOJNI INŽENJERI ZA KORISNIČKA SUČELJA

Vozači osobnih vozila nisu piloti borbenih zrakoplova, što znači da ne mogu obavljati deset operacija u sekundi. Upravo stoga, sva sila pomoćnih sustava u automobilu, od navigacije, infotainmenta, sustava za detekciju promjene linije ili pomoć pri parkiranju, automatizirano kočenje i slično moraju biti izvedeni na takav način da pomažu, a ne odvlače pažnju vozača. Sve mora biti na nekoliko gumbova i ručica, kao nekad.


STRUČNJACI ZA ODRŽIVI RAZVOJ I EKOLOGIJU

Briga za okoliš sastavni je dio svih djelatnosti, a posebice u autoindustriji. Nove tehnologije rada samih automobila sve više se mogu okarakterizirati kao ekološki prihvatljive, ali to ipak nije dovoljno. Novi se zahtjevi stavljaju i na tvornice, tako da tvornice budućnosti moraju koristiti obnovljive i čiste izvore energije, moraju minimizirati količinu otpada koje produciraju te u okoliš vraćati samo pročišćenu vodu. To nas čeka.


DIPLOMIRANI INŽENJERI STROJARSTVA (MAG. ING.)

Koliko god bio tehnološki napredan, spojen na internet, pogonjen alternativnim vrstama goriva i samovozeći, auto i dalje ostaje automobil. Ima mehaničke dijelove, nešto se vrti, ima konstrukciju, prenosi se snaga... Inženjeri strojarstva, koji su dosad držali uvjerljivo prvo mjesto kao ključni domenski stručnjaci u automobilskoj industriji, padaju na osmo mjesto, ali su još uvijek neophodni i važni u proizvodnom lancu.


STRUČNJACI ZA ALTERNATIVNA GORIVA

Teško je predvidjeti što će pogoniti aute u srednjoročnom i dugoročnom razdoblju, ali sigurno se neće pokretati fosilnim gorivima kao danas. Tu do izražaja prvenstveno dolaze kemičari, koji imaju zadatak osmisliti baterije koje omogućavaju pohranu više energije, zatim stručnjaci za gorivne ćelije i druge zasad nekorištene ili nepoznate energente, koji trebaju biti dostupni, laki za skladištenje, ekološki održivi i sigurni.


STRUČNJACI ZA RAZVOJ PROGRAMSKE PODRŠKE

Suvremeni automobili imaju moćna računala koja obavljaju desetke milijuna linija programskog koda. Iz domene upravljanja pojedinim komponentama, potreba za programiranjem širi se i na ostale dijelove sustava, od sustava za multimediju preko navigacije. Suvremeni automobili već sad imaju aplikacije na mobilnom telefonu kojim je moguće upaliti svjetla ili otvoriti prozor automobilu na daljinu, a sve to treba dobro isprogramirati.


EKSPERTI ZA SAMOVOZEĆA VOZILA

Malo je računalnih sustava koje karakterizira kompleksnost i zahtjev za apsolutnom pouzdanošću, kao što su samovozeći automobili. Kompleksni sustavi koji obrađuju goleme količine podataka s desetaka različitih vrsta osjetila, i to u stvarnom vremenu, te tim informacijama hrane sustav za odlučivanje u automobilu, zahtijevaju interdisciplinarne stručnjake iz domena osjetila, procesiranja podataka i sistemske integracije


PROFI KORISNICI DRUŠTVENIH MREŽA

Automobile više ne prodaju oglasi na televiziji niti preporuke u novinama, već društvene mreže i oglasi na internetskim stranicama, odnosno internetskim 'dućanima' i trgovina. Stručnjaci za Facebook i Twitter imaju sve veću ulogu u promociji automobila, putem društvenih mreža dijele se kuponi za popuste na osiguranja i servise, a sve društvene mreže općenito postaju ključni kanali za komunikaciju s kupcima i korisnicima. Najjači marketing!


EKSPERTI ZA 3D PRINTANJE I MODELIRANJE

Niska cijena i upotrebljivost 3D printera doveli su ih na ključnu poziciju u autoindustriji, pogotovo u odjelima koji se bave konstrukcijom, projektiranjem i dizajnom. Korištenje 3D printera izraženo je u izradi prototipova, tako da iz nacrta prototip automobila možete dobiti za nekoliko dana, što je prije bila znanstvena fantastika. 3D printeri veliku ulogu imaju i u prilagođavanju dijelova specifičnim zahtjevima kupcu.