27.2.2015. Autor: Željko Marušić

Vozili smo u Portugalu: Suzuki Vitara 1.6 DDiS 4WD Elegance+

Spretan kompaktni SUV s izvrsnim Fiatovim dizelom od 120 KS rekorder štednje

Na prezentaciji u portugalskom Cascaisu, na najzapadnijem dijelu europskog kontinenta, vozili smo novu Suzuki Vitaru. Dobro se podsjetiti da je prva Vitara, kao terenac (dakle ne SUV) kompaktne klase, predstavljena 1988. te je u deset godina doživjela nakladu od 1,1 milijun. Druga je generacija iz 1998. postala ‘ozbiljnija’ - Grand Vitara, a tako se zvala i treća generacija iz 2005., koja je u vrijeme kad su već u toj klasi svi prešli na SUV-ove, bila ‘posljednji Mohikanac’ s bitnim elementima klasičnog terenca.

Sada je Suzuki napravio strateški korak unazad, koji ujedno znači i dva koraka naprijed. Nakon 1,7 milijun proizvedenih Grand Vitara vratio se izvornom imenu Vitara, prešao na koncepciju SUV, a dimenzijama se spustio na dno kompaktne klase (C-segmenta). Nova je Vitara srodnik novog SX4 te je Suzuki mudro u kompaktnu klasu pozicionirao dva modela - crossover  SX4 i SUV Vitara. Dimenzijama 417,5 x 177,5 x 161 Vitara je 12,5 cm kraća, centimetar šira i 3,5 cm niža, ali uglastijim 'muškim' stilom djeluje uvjerljivije. Zbog toga postoji rizik da će 'kanibalizirati' SX4.


Uglasta forma SUV/terenca izvrsno je aerodinamički 'ispeglana', uz najniži koeficijent otpora zraka (0,33) u klasi. Kratak međuosni razmak (250 cm) ipak ne smanjuje komfor, a povećava okretnost

'Zli jezici' već tvrde da je Vitara, s prednje strane, kopija Range Rover Evoquea, ali u sadašnjem industrijskom dizajnu teško je biti potpuno originalan. Treba priznati da su japanski stručnjaci sve lijepo skrojili, zapravo izvrsno, jer su u 'muškoj' formi ostvarili najbolju aerodinamiku u SUV-klasi. Peticu Vitara zaslužuje i za konstrukciju, jer je korištenjem čelika ultra visoke čvrstoće osigurana najniža masa  među SUV-modelima - osnovni benzinac s prednjim pogonom ima samo 1075 kg, ...

... dizelaš 1230, a najopremljeniji model s pogonom 4x4 - 1295 kg.  'Preporuka' je to za dinamičnost i povoljnu potrošnju. U ponudi su već dobro poznati i uvjerljivi motori - benzinac obujma 1586 ccm i Fiatov turbodizelaš, s po 120 KS. Oba u osnovnoj verziji imaju prednji pogon, a u opremljenijoj 4x4. Za  sve je predviđen ručni 6-stupanjski mjenjač, a uz benzinac može se  doplatiti napredni automatski 6-stupanjski mjenjač (napredna izvedba CVT-a). Šteta što barem klasična automatika nije dostupna uz dizelski motor, a ponuda je zanimljiva.


Velika širina i uzdignuti položaj stvaraju dojam vožnje većeg SUV-a. Instrumenti su pregledni i 'čisti', upravljač 'konkretan' kao u kompaktu, a precizan i ugodan mjenjač već je tradicija Suzukija

Na prezentaciji je posebno naglašena sigurnost. Premda EuroNCAP test još nije proveden, ne treba sumnjati da će osvojiti maksimalnih pet zvjezdica. No, glavni aduti Vitare su u elementima aktivne sigurnosti. Uz standardni ESP četvrte generacije, sustav za nadzor tlaka zraka u gumama adaptivni 'cruise control', za praćenje udaljenosti od vozila ispred, bogatiji su paketi opremljeni sustavom RBS (Radar Brake Suport), koji mjeri brzine vozila te ako procijeni rizik sudara, 4 sekunde prije moguće kolizije aktivira alarm. Ako vozač ne reagira, 1,5 s prije izglednog sudara samostalno koči.

Po unutrašnjem komforu ne bi se dalo zaključiti da je Vitara najkraći kompaktni SUV (417,5 cm) i uvjerljivo najmanjeg osovinskog razmaka (250 cm). Sprijeda je vrlo prostrano, sjedi se ugodno povišeno uz dobar pregled situacije, a dovoljno mjesta ima i straga, i za tri osobe. Premda je ovjes malo tvrđi od prosjeka, kako bi se u povišenoj izvedbi osigurala dobra stabilnost, dovoljno je ugodan i dobro 'upija' neravnine. Danak koncepciji 'platio' je prtljažnik obujma 375 do 1120 litara. Premda je objektivno dovoljan, ipak je na dnu po kriterijima kompaktnog SUV-a (SX4 ima 440 do 1269 litara)


Izvrstan Fiatov dizelaš obujma 1598 ccm, s najvećim momentom u klasi (320 Nm pri 1750/min), dobro se uklopio u SUV okruženje. Omogućava dobro ubrzanje i lagano održavanje tempa na autocesti

Tržišno će biti najzanimljiviji osnovni model, s benzincem od 120 KS i prednjim pogonom, prosječne potrošnje samo 5,3 litara, jer će stajati oko 110.000 kn. Osim što je najlakši i najštedljiviji, bit će i najjeftiniji 'pravi' SUV na našem tržištu. Dizelska će ponuda počinjati s oko 145.000 kn, s prednjim pogonom i nešto  više opreme od bazne. U prvoj i najdužoj rundi na prezentaciji, u dvije etape, vozili smo 1.6 DDiS 4WD Elegance+, najopremljeniji model s dizelašem od 120 KS i pogonom 4x4, za kojeg će, s metalik bojom trebati istresti oko 188.248 kn. Taj model već ima šminkerske elemente, a konkretni  je bio zanimljiv i dvobojnom tirkiznom izvedbom.

Testna je ruta, od mondenog turističkog odredišta Cascais, 31 km zapadno od Lisabona, vijugala uz Atlantski ocean, preko Cabo de Roca, najzapadnije točke europskog kontinenta, pa u unutrašnjost autocestom prema Sintri. Poznata je to testna ruta brojnih europskih prezentacija, a blizu je i slavna moto staza Estoril. Nova je Vitara upravljiva i stabilna i to je prvo ugodno iznenađenje testne vožnje na prezentaciji. Karoserija i podvozje naglašeno su kompaktni, što posebno dolazi do izražaja uz razmjerno malu masu. Kraća prva tri stupnja mjenjača te rastegnuti peti i šesti dobro su usklađeni s potencijalom motora. Ubrzanje do stotke za 12,4 sekundi sasvim je dovoljno, a ista dizelska verzija s prednjim pogonom stotku hvata za 11,5 s. To je posljedica veće mase i većih otpora, zbog čega se i potrošnja povećava 0,2 litre/100 km.


17-colni alu naplaci s gumama 205/55, integralni pogon AllGrip s četiri prijenosna programa i 19 cm udaljenosti podnice od po podloge osiguravaju vrlo dobra svojstva i u terenskim uvjetima

Testna je ruta kombinirala gradsku vožnju, zavojite ceste uz atlantsku obalu i autocestu. Vitara je pokazala da je dobro izbalansirana, upravljiva i dovoljno temperamentna. Jedan, ali vrijedan motor sasvim je dovoljan u dizelskoj ponudi, što vrijedi i za benzinsku. Lijepo povuče u svakom stupnju, a u kombinaciji s preciznim mjenjačem i dobrim podvozjem omogućava solidnu brzinu kroz zavoje. Jedan je od dinamičnijih, spretnijih kompaktnih SUV-ova te snage, što je zasluga najvećeg momenta, najmanje mase i najbolje aerodinamike u klasi te vrlo dobrog podvozja.  Motoru najbolje prijaju okretaji od 2000 do 3000/min, tada je tih i uglađen...

... a premda najveću snagu postiže pri 3750/min rado se zavrti do 4400. Zbog toga se u svakoj situaciji osjeća da je motorizacija uvjerljiva. Posebno se dobro ponaša na autocesti, jer se pri 140 km/h u šestom stupnju  motor vrti na samo 2250/min. Performansama i sigurnosti pomažu snažne kočnice, s četiri diska (prednji 272 mm). U gotovo 200 km testne vožnje putno je računalo pokazalo prosjek od 6,1 l. To znači da je u normalnoj vožnji  realan prosjek 5,5 litara, što je jak adut nove Vitare. Na kraju smo 'rundu' odvozili s benzincem, s prednjim pogonom i automatskim mjenjačem. I ta je model ugodno iznenadio performansama i potrošnjom. Ali o tome, drugom prilikom...


Povoljna cijena, odnosno omjer uloženo/dobiveno Vitari daje dobre izglede za uspjeh. Otkriće za mnoge bit će bazni model - pravi, konkretni SUV za 111.248 kn, koji se lijepo može voziti sa šest litara


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: dizelski, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, dva bregasta vratila (zupčasti remen), 16V, ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 79,5 x 80,5 mm
Snaga: 88 kW/120 KS pri 3750/min
Moment: 320 Nm pri 1750/min
Pogon: 4x4
Mjenjač: ručni sa šest  stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: diskovi, sprijeda samoventilirani 272 mm, straga puni 258 mm, ABS, ESP
Gume: 215/55 R 17
Karoserija: SUV, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 4175 x 1775 x 1610 mm
Osovinski razmak: 2500 cm
Prtljažnik: 375 do 1120 L
Masa/nosivost: 1295/575 kg
Spremnik goriva: 47 l
Krug okretanja: 10,4 m
Najveća brzina: 180 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 12,4 s
Potrošnja: grad 4,7 / otvoreno 4,0 / kombinirano 4,2 l/100 km
Potrošnja na vožnji: 6,1 l/100 km
CO2: 111 g/km
Očekivana cijena: 188.428 kn (24.631  eura)
Očekivana cijena  osnovnog benzinca (1.6 GL Comfort 2WD ): 111.248 kn (14.542 eura) 
Očekivana cijena cijena osnovnog dizelaša (1.6 DDiS GLX Elegance 2WD ): 159.854 kn (20.896 eura)

+ dinamičnost

+ potrošnja

+ sigurnost

+ cijena (osnovne verzije) 

- obujam prtljažnika


dr. Željko Marušić







Gulf

Tembo