27.12.2012. Autor:

VREMEPLOV: BMW 2002 (1968. - 1975.)

Bio je to strašan auto, preteča današnjih sportskih limuzina

Dviiljadedva, tako se tada govorilo, bio je auto snova krajem 60-ih i početkom 70-ih. Da, radi se o kultnom modelu BMW 2002, preteći serije 3 i zasigurno najupačatljivijem sportskom automobilu koji se pojavio na ovim prostorima. Njegova sportska verzija Alpina žarila je i palila prvenstvima sportskih turističkih automobila diljem Europe, stvarna ili fingirana, bio je zaštitni znak brojnih kružnih utrka na ovim prostorima, a u njemu se proslavio Goran Štrok. Broj 2002 dobio je kultno značenje te je Oliver Dragojević na festivalu Split 1975, pjevao pjesmu s refrenom - 'Dviiljadeidruge godine, godine na svitu, ajme ča će tad lipo bit...'. Izvorno, taj je model predstavljen početkom ožujka 1966. na salonu u Ženevi, kao BMW 1600. Atraktivna sportska limuzina srednje klase, dugačka 422, široka 160 i visoka 141 cm (danas bi to, po dužini bila kompaktna, a po širini gradska klasa) postavila je nove standarde na tržištu.


Cestovna ikona s kraja 60-ih za mnoge je najbolji sportski automobil za široke mase svih vremena, koji je otvorio put uspjeha Seriji 3, a bavarsku tvrtku uzdigao u sami vrh

Pokretao se motorom serije M10, najslavnijim iz BMW-ove povijesti. Iz obujma od 1574 ccm razvijao je 86 KS što mu je omogućavalo ubrzanje do stotke u 13,3 sekunde i najveću brzinu od 161 km/h. Danas to ne izgleda nešto posebno, ali evo usporedbe, ne s Volkswagen Bubom 1200 (31,5 s i 115 km/h), nego uglednim modelima toga doba - Ford Taunus 12M sa 50 KS je do stotke ubrzavao za 21,9 sekundi i mogao uhvatiti 130 km/h, a Opel Rekord B 1500 sa 60 KS bio je tek nešto življi (19,8 s i 134 km/h). Bio je to, dakle, auto-vihor, a BMW se izgovaralo sa strahopoštovanjem. Prva serija E10 tek je postala hit 1968., kad je predstavljena snažnija izvedenica - 2002 sa 100 KS. Bio je to već strašan auto, koji je do stotke ubrzavao u 11 sekundi i postizao 175 km/h.


Vrata bez okvira stakla, što je 1970. kopirala Opel Manta, bilo je jako sportsko obilježje. Kokpit je za tadašnje pojmove bio naglašeno sportski, a 2002 tii je imao i okretomjer

Sjećam se, početkom 70-ih u magazinu Start, koji je u sredini imao poster gole djevojke (po tome se proslavio), objavljen je feljton 'Što voze zvijezde'. Mišo Kovač se hvalio Citroënom SM, super atraktivnom i luksuznom verzijom 'Žabe', s motorom Maserati Meraka sa 170 KS, a Ljubljančanin Miroslav Cerar, sportski heroj bivše države i dvostruki olimpijski pobjednik na konju s hvataljkama, pričao je o svome Renaultu 16. Na kraju je dodao da mu je san voziti BMW 2002 i već sljedeći tjedan objavljeno je da mu je slovenski Tehnounion, tadašnji uvoznik BMW-a za cijelu državu, odlučio pokloniti novi primjerak. Automobil je bio iznimno upravljiv, temperamentan i stabilan, jer je straga imao neovisan ovjes, a ne 'kamionski' kruti most, kao većina automobila toga doba. Još oštriji, sa 120 KS, bio je 2002 ti (touring international), sa 120 KS, a snaga je povećana dvostrukim rasplinjačem, sportskim klipovima koji su povećali stupanj kompresije i dvostrukim ispuhom (po istoj je formuli 1967. predstavljen predstavljen 1600 ti sa 105 KS.


2002 je bio vrlo uspješan u moto-sportu, u verzijama Schnitzler, Köpchen i GS-Tuning, a sve se zasnivalo na izvrsnom potencijalu motora M10, koji se proizvodio od 1962. do 1988

U BMW-u 2002 ti Goran Štrok je počeo sportsku karijeru, a okrunio je modelom 2002 Alpina. Daljnji razvoj uslijedio je 1971., među-modelom 1802 sa 90 KS. Tada su nestala zanimljiva stražnja svjetla u obliku Sinjske alke te je dobio tada trendovska pravokutna. A oznaka 02 postala je zaštitni znak za sve modele iz serije te je 1600 postao 1602. Te je godine stigao i najuzbudljiviji visokoserijski model 2002 tii sa 130 KS. Treće je slovo kratica od injection (ubrizgavanje), a koristio je mehanično ubrizgavanje Kugelfischer (poznatije kao Schäfer pumpa), s mehaničkom pumpom promjenjivog protoka, koji se podešavao na temelju protoka zraka. Najveća je brzina povećana na 190 km/h, a ubrzanje do stotke skraćeno na 9,5 sekundi. Početkom 1975, pri kraju vijeka serije 02, predstavljen je štedljiviji model 1502, s motorom od 1602 prigušenim na 75 KS. Bila je to zasluga krize, a taj je model u proizvodnji ostao do 1977., premda je u kolovozu 1975. stigao službeni nasljednik i prva Serija 3 (E21).


BMW 2002 bio je iznimno uspješan u moto sportu, u klasi turističkih automobila, a za sportske su prerade bili zaduženi tuneri Alpina, Schnitzler, Koepchen, GS-Tuning

Pedesetih je koncern iz Münchena bio na koljenima, jer se 'barokna' serija 501 i 502 prodavala loše, a bolje sreće nisu bile ni sportske izvedenice 503 i 3200 CS. Iznimka, zbog zanimanja američkih kupaca, bio je roadster 507, ali to su bile skromne serije i da nije bilo malene Isette, BMW bi bankrotirao. Preokret je napravila limuzina 1500, koja je bila temelj za seriju '02'. Uvela je motor M10, koji je imao 1499 ccm i 80 KS, a bio je podloga za verzije 1600, 1800, 2000. Iz tog je modela izvedena serija 02. U rujnu 1973. predstavljen je 2002 turbo, koji je uz ubrizgavanje Kugelfisher imao i turbopunjač KKK te mu je snaga porasla na 170 KS. Po uzoru na bolide F1 dobio je samoventilirane diskove sprijeda, upravljački mehanizam Gemmer, s kuglastim vijčanim upravljačkim reduktorom, Do 100 km/h je ubrzavao za 7,2 sekunde i postizao 212 km/h. Dolaskom prvih kompakata, u Münchenu su odlučili ponuditi svoj adut, te je 1971. predstavljen model Touring, s ukošenim stražnjim dijelom i trećim vratima. Kupci ga nisu prihvatili te je do 1974. Proizvedeno samo 24.847 primjeraka. Još su u manjim serijama proizvedene otvorene inačice, prvo klasični kabriolet, a kasnije Baurov model s targa krovom.

dr. Željko Marušić






Gulf

Tembo